Laten we eerst even de tijd nemen om rustig deze Singer DLS-T te bewonderen. Er is veel te ontdekken aan deze auto. De verhoudingen, de breedte, de heupen, de achterspoiler… oké, spoilers. Goed, raap je kaak van de grond, het is tijd voor feiten. Dit is de Dynamics and Lightweighting Study – Turbo. Maar jij mag hem de Singer DLS-T noemen.

De Singer DLS-T is een samensmelting van Singer’s laatste twee interpretaties van de Porsche 911. Dat waren de DLS en de Turbo Study van vorig jaar. Maar zoals je ogen je vertellen, is dit duidelijk niet alleen een kwestie van het monteren van een paar turbo’s op de zescilinder boxermotor en de auto naar buiten duwen.

Inspiratie van de IMSA-racer

Je kunt wel zien waar de inspiratie vandaan komt, nietwaar? Een beetje Le Mans uit de jaren zeventig, maar nog meer een auto die daar niet aan heeft meegedaan: de Porsche Type 934/5. Deze auto was gebouwd voor het IMSA-kampioenschap maar werd al verbannen voordat hij kon meedoen. Dus liet Porsche de auto rijden in de SCCA-competitie. De 934/5 veegde in 1977 de vloer aan met de concurrentie in Groep 4 en won zes van de acht races.

‘Vanuit een ontwerpoogpunt is mijn kritiek op die auto dat hij er een beetje bleekjes uitziet aan de voorkant,’ zegt Singer-oprichter Rob Dickinson, ‘en ik wilde dat onze auto gespierd zou zijn aan de voorkant om te kunnen wedijveren met de achterkant – en ik wilde echt uitpakken met de achterkant.’

De grote spoiler mag niet overal de weg op

Je vraagt je vast af of die spoiler straatlegaal is. In sommige landen zal dat inderdaad niet het geval zijn. Voor die landen heeft Singer een ducktail-spoiler. Of voor als je de Loop-spoiler net even te overdreven vindt. Ook qua bumpers mogen klanten uit diverse opties kiezen.

‘Het idee is dat sommige eigenaren de restauratie meer gericht willen hebben op het circuit, met een grotere achtervleugel en een agressievere voorbumper, terwijl anderen de nadruk leggen op gebruik op de weg, met de ducktail,’ legt Dickinson uit, ‘maar als de eigenaar ultieme keuzevrijheid wil, kunnen ze beide aanvragen en worden de extra voor- en achterkant geleverd in een set flightcases.’

Het doel is uiteraard extra neerwaartse druk. ‘Maar geen extreme neerwaartse druk, het is geen raceauto of een auto die gericht is op rondetijden,’ aldus Mazen Fawaz, de CEO van Singer. Natuurlijk zal de auto extreem snel zijn, ‘maar terwijl het doel van de DLS perfecte balans en verbinding was, wilden we hier de sfeer van een old school supersportwagen recreëren… en de auto die ik in gedachten heb is een Ferrari F40. Het idee is dat je deze waanzinnige, flink opgevoerde, handgeschakelde auto hebt, maar je hoeft geen professionele coureur te zijn om ermee te kunnen rijden.’

Moderne systemen in de Singer DLS-T

Dus de DLS-T zal over de nieuwste veiligheids- en stabiliteitssystemen beschikken, maar in zijn kern ligt een 700 pk twin-turbo boxermotor die nog steeds tot 9.000 tpm draait. De veranderingen ten opzichte van de DLS zijn aanzienlijk. Dit is niet langer een luchtgekoelde motor – hij heeft nu watergekoelde cilinderkoppen en de koelventilator is verticaal gemonteerd en trekt lucht naar beneden vanuit de achterste raamopeningen. De ventilator wordt ook elektrisch aangedreven, en niet mechanisch vanaf de krukas.

De atmosferische DLS had die achterste raamopeningen nodig om zoveel mogelijk lucht in de motor te persen, ‘maar de turbo’s creëren enorme zuigkracht, waardoor de DLS-T een stofzuiger wordt, dus we kunnen motorlucht vanaf de motorkap aanzuigen’, aldus Fawaz. Ondertussen zijn er uitlaten aan de zijkant – iets wat hier niet meer gezien is sinds de TVR Sagaris. ‘Het wordt interessant om te zien hoe het klinkt wanneer je eigenlijk maar naar één cilinderbank per kant luistert’, voegde Dickinson toe.

De Singer DLS-T heeft een handbak

Er was een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak nodig om het koppel aan te kunnen. Deze bevindt zich momenteel in ontwikkeling bij Ricardo. ‘Hij krijgt een zichtbare schakelmechanisme en hopelijk is hij net zo prettig in gebruik als de originele G50-bak’, aldus Dickinson. De aandrijving is alleen op de achterwielen.

Het ontwerp van de voorwielophanging is overgenomen van de DLS. ‘Technisch gezien is de voorwielophanging geen dubbele draagarm,’ aldus Fawaz, ‘maar een bovenste draagarm met een onderste multilink.’ De dempers zijn verstelbaar. De timing van Singer met Porsche is altijd interessant – ze hebben de ophanging van de DLS ontwikkeld rond dezelfde tijd dat Porsche de GT3 voorzag van dubbele draagarmen aan de voorkant. Nu heeft de nieuwste 911 GT3 RS zijn frunk verloren vanwege extra koelvereisten – en dat geldt ook voor de DLS-T. Bagage moet in de auto meereizen.

Enorme achterwielen

De remmen zijn koolstofkeramisch en bevinden zich in gesmede magnesium centerlock-wielen. Als alternatief is er een prachtige set BBS-wielen met diepe velgranden. De voorwielen meten 19 inch en de achterwielen 20 inch. De laatste zijn uitgerust met 345/30-banden van Michelin met keuze uit Cup 2’s of Cup 2R’s. ‘Het is behoorlijk uitdagend om ervoor te zorgen dat deze grote wielen goed passen, net zoals de juiste rijhoogtes vinden – hij staat iets hoger dan de DLS vanwege de wielen’, aldus Dickinson. ‘Hij zal zeker veel mechanische grip hebben.’

Net als bij de DLS worden de turbocharged auto’s gerestaureerd in Singer’s faciliteit in Oxfordshire, Verenigd Koninkrijk. Het personeelsbestand van Singer is in het afgelopen jaar meer dan verdubbeld en telt nu meer dan 500 mensen wereldwijd, met ongeveer 350 in het assemblagecentrum in Los Angeles. De wachtlijst voor hun gerestaureerde Porsche 911’s strekt zich nu uit tot eind 2027.

Wat kost de Singer DLS-T?

Een prijs is niet bekend. De DLS kost al meer dan 2 miljoen dollar, dus ga er gerust vanuit dat deze nog een flinke slag duurder zal zijn. Tot nu toe waren hun auto’s prachtig uitgevoerd, maar relatief bescheiden. De DLS-T gaat de geschiedenis in als een van de wildste en meest opvallende auto’s van het decennium. Kom maar door met die spoiler.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)