
Een beetje hoogdravendheid kun je Porsche wel toevertrouwen. De zojuist op de Detroit Motor Show onthulde 918 RSR is volgens de Duitsers namelijk niet zomaar een auto: het is de toekomst van de racerij. Toe maar.
Waar veel fabrikanten keihard inzetten op de elektrische auto, heeft Porsche gekozen voor hybride. Gewoon, lekker ouderwets beuken met benzine, en dan geholpen door wat elektra hier en daar. Een hybride 911 maakte afgelopen seizoen (en niet zonder succes) al wat circuits onveilig, en deze nagelnieuwe 918 RSR moet daar nog een stevige schep bovenop doen. Ze noemen hem het Race Laboratorium en het is duidelijk wat ze daarmee bedoelen; de 918 RSR moet op het circuit zó veel informatie over hybriderijden onder extreme omstandigheden verzamelen dat Porsche in de toekomst onnavolgbare straatauto’s van die techniek kan voorzien. Wezenlijk anders dus dan een Cayenne met een stofzuigermotor.
De 918 RSR is voorzien van een V8 die 563 pk bij 10.300 toeren per minuut levert. Twee elektromotoren bij de voorwielen doen daar nog eens dik 100 pk per stuk bij: pats – 767 pk. Daar moet je mee voor de dag kunnen komen. Overigens dienen die elektromotoren niet alleen een vermogens- maar vooral ook een wegliggingsdoel: ze worden gebruikt voor torque vectoring, wat inhoudt dat ze (ook) ingeschakeld worden als een van beide voorwielen grip dreigt te verliezen.
Leuk detail voor de nationalistisch ingestelden onder ons: dat startnummer 22 refereert aan dat van de Porsche 917 waarmee onze eigen Gijs van Lennep in 1971 de 24 Uur van Le Mans won. Hij legde (oké, met Helmut Marko) in dat etmaal een afstand van 5.335 kilometer, een record dat 39 jaar standhield en pas vorig jaar werd verbroken. Blijkens dat startnummer op de 918 RSR zijn ze daar bij Porsche nog steeds behoorlijk trots op.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
