
Een beetje hoogdravendheid kun je Porsche wel toevertrouwen. De zojuist op de Detroit Motor Show onthulde 918 RSR is volgens de Duitsers namelijk niet zomaar een auto: het is de toekomst van de racerij. Toe maar.
Waar veel fabrikanten keihard inzetten op de elektrische auto, heeft Porsche gekozen voor hybride. Gewoon, lekker ouderwets beuken met benzine, en dan geholpen door wat elektra hier en daar. Een hybride 911 maakte afgelopen seizoen (en niet zonder succes) al wat circuits onveilig, en deze nagelnieuwe 918 RSR moet daar nog een stevige schep bovenop doen. Ze noemen hem het Race Laboratorium en het is duidelijk wat ze daarmee bedoelen; de 918 RSR moet op het circuit zó veel informatie over hybriderijden onder extreme omstandigheden verzamelen dat Porsche in de toekomst onnavolgbare straatauto’s van die techniek kan voorzien. Wezenlijk anders dus dan een Cayenne met een stofzuigermotor.
De 918 RSR is voorzien van een V8 die 563 pk bij 10.300 toeren per minuut levert. Twee elektromotoren bij de voorwielen doen daar nog eens dik 100 pk per stuk bij: pats – 767 pk. Daar moet je mee voor de dag kunnen komen. Overigens dienen die elektromotoren niet alleen een vermogens- maar vooral ook een wegliggingsdoel: ze worden gebruikt voor torque vectoring, wat inhoudt dat ze (ook) ingeschakeld worden als een van beide voorwielen grip dreigt te verliezen.
Leuk detail voor de nationalistisch ingestelden onder ons: dat startnummer 22 refereert aan dat van de Porsche 917 waarmee onze eigen Gijs van Lennep in 1971 de 24 Uur van Le Mans won. Hij legde (oké, met Helmut Marko) in dat etmaal een afstand van 5.335 kilometer, een record dat 39 jaar standhield en pas vorig jaar werd verbroken. Blijkens dat startnummer op de 918 RSR zijn ze daar bij Porsche nog steeds behoorlijk trots op.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)
