
Een beetje hoogdravendheid kun je Porsche wel toevertrouwen. De zojuist op de Detroit Motor Show onthulde 918 RSR is volgens de Duitsers namelijk niet zomaar een auto: het is de toekomst van de racerij. Toe maar.
Waar veel fabrikanten keihard inzetten op de elektrische auto, heeft Porsche gekozen voor hybride. Gewoon, lekker ouderwets beuken met benzine, en dan geholpen door wat elektra hier en daar. Een hybride 911 maakte afgelopen seizoen (en niet zonder succes) al wat circuits onveilig, en deze nagelnieuwe 918 RSR moet daar nog een stevige schep bovenop doen. Ze noemen hem het Race Laboratorium en het is duidelijk wat ze daarmee bedoelen; de 918 RSR moet op het circuit zó veel informatie over hybriderijden onder extreme omstandigheden verzamelen dat Porsche in de toekomst onnavolgbare straatauto’s van die techniek kan voorzien. Wezenlijk anders dus dan een Cayenne met een stofzuigermotor.
De 918 RSR is voorzien van een V8 die 563 pk bij 10.300 toeren per minuut levert. Twee elektromotoren bij de voorwielen doen daar nog eens dik 100 pk per stuk bij: pats – 767 pk. Daar moet je mee voor de dag kunnen komen. Overigens dienen die elektromotoren niet alleen een vermogens- maar vooral ook een wegliggingsdoel: ze worden gebruikt voor torque vectoring, wat inhoudt dat ze (ook) ingeschakeld worden als een van beide voorwielen grip dreigt te verliezen.
Leuk detail voor de nationalistisch ingestelden onder ons: dat startnummer 22 refereert aan dat van de Porsche 917 waarmee onze eigen Gijs van Lennep in 1971 de 24 Uur van Le Mans won. Hij legde (oké, met Helmut Marko) in dat etmaal een afstand van 5.335 kilometer, een record dat 39 jaar standhield en pas vorig jaar werd verbroken. Blijkens dat startnummer op de 918 RSR zijn ze daar bij Porsche nog steeds behoorlijk trots op.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
