Wat de Porsche 919 en de 917 gemeen hebben

Hoe de Le Mans-geschiedenis zich herhaalt voor Porsche

Porsche 917/30 TurboPanzer
Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 917/30 TurboPanzer
Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo

Na de laatste overwinning van de Porsche 917 met Helmut Marko en Nederlander Gijs van Lennep achter het stuur, veranderde Le Mans de spelregels. De 5,0-liter motor werd verboden en Porsche moest overstappen op 3,0-liter exemplaren. Dus ineens had Porsche een lading 917’s over met flinke motoren. In plaats van de techniek in een museum te parkeren, richtte Porsche zich op de Canadian-American Challenge.

De Porsche 917/30

De Can-Am Challenge was wellicht de meest extreme raceklasse uit die tijd. Met zeer geringe restricties konden de ingenieurs zich helemaal uitleven op de oude Le Mans-Porsche. Klinkt bekend, toch? En de Can-Am Challenge was een mooie manier om publiciteit te genereren in de Verenigde Staten.

Op de 5,0-liter twaalfcilinderboxer monteerde Porsche twee Eberspäch-vrachtwagenturbo’s. Het resultaat was 1.000 pk bij 1,6 bar turbodruk. Ze pasten de koets hevig aan voor meer downforce. Voor de races schroefde het raceteam de turbodruk naar 1,3 bar voor een vermogen 900 pk. Genoeg om de McLarens met 750-pk sterke V8-motoren van Chevrolet te verslaan.

Voor het seizoen van 1973 ging Porsche een stapje verder door de motorinhoud te vergroten naar 5,4 liter. Het kwalificatie-vermogen ging omhoog naar 1.300 pk en in de racemodus naar 1.100 pk. De Porsche 917/30 met de bijnaam TurboPanzer was geboren.

Porsche overheerste in 1972 en 1973 in de Can-Am Challenge. Helaas verloren andere merken in 1974 de interesse in de raceklasse door de enorme kosten, de oliecrisis en de onverslaanbaarheid van Porsche. De Can-Am Challenge hield op met bestaan.

En weer zat Porsche met een bloedsnelle racer zonder bestemming. Het zit ook niet mee. Als zwanenzang pompte Porsche het vermogen op naar 1.400 pk en liet Mark Donohue los op Talladega Superspeedway. Op het circuit van 4,28 kilometer zet hij een gemiddelde snelheid van 355,86 km/u neer. Een nieuw wereldrecord.

Wat heeft dit te maken met de Porsche 919 Hybrid Evo?

Terug naar dit millennium. De dominante Porsche 919 Hybrid won driemaal de 24 Uur van Le Mans. Maar, toen besloot het merk uit de prijzige raceklasse te stappen. Wederom hadden ze een allesvernietigende racer zonder bestemming. Dus, wat doet Porsche? Ze laten de ingenieurs hun snelheidslusten botvieren om de Porsche 919 Hybrid Evo te creëren.

De V4 van de Porsche 919 Hybrid Evo produceert nu 220 pk meer (nu 720) en het hybridesysteem 40 pk (nu 440) meer. Klinkt bekend, toch? Een grotere diffuser, een nog enormere achtervleugel, geoptimaliseerde sideskirts en aanpassingen aan de onderkant verhogen de downforce met 53 procent. De geschiedenis herhaalt zichzelf.

Porsche 919 Hybrid Evo

Ook met deze overtollige Le Mans-racer doet Porsche weer spectaculaire dingen. Om te beginnen sloopten ze het oude ronderecord op het Circuit van Spa-Francorchamps, gezet door een F1-auto. En als de geruchten waar zijn, is het de nieuwe koning van de Nürburgring. En dat is slechts het begin.

Het is altijd zonde om een ooit-dominante Le Mans-racer overbodig te zien worden – maar in sommige gevallen komt er iets moois uit. En hé, vergeet niet dat Porsche goed vertegenwoordigd is in de GTE-klasse met de Porsche 911 RSR, die dit jaar ook in een legendarisch jasje rijdt.


preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws