
Porsche maakt vandaag de jaarcijfers van 2022 bekend. In een ruim 400 pagina’s tellend rapport vertelt het bedrijf hoe goed de zaken gaan. Wat je van dat rapport wil weten: de Porsche-groep heeft in vorig jaar 1,5 miljard euro meer verdiend dan in 2021. De totale winst is 6,8 miljard. Daarnaast bevestigt Porsche-baas Oliver Blume dat er een elektrisch Porsche Cayenne, Macan en 718 komen.
Het hing al even in de lucht dat Porsche binnenkort deze modellen wil elektrificeren. Van de elektrische Macan liet Porsche al wat prototype beelden zien. Ook vertelde Blume al eerder dat er een elektrische Cayman en Boxster aan zitten te komen. Van de Cayenne wisten we dat nog niet. De Macan zou als eerste moeten komen, ergens volgend jaar. Het jaar erop is de 718 aan de beurt, waarna de elektrische Cayenne verschijnt.
Nieuwe Porsche-SUV
Daarnaast maakt Porsche bekend dat er een SUV komt die boven de Cayenne wordt gepositioneerd. Deze grote EV komt volgens Porsche als reactie op winstgevende markten, zoals China en de Verenigde Staten. Blume vertelt erover dat de nieuwe SUV is ‘ontworpen voor sterke performance en autonome rijfuncties met een typisch Porsche-silhouet, samen met een compleet nieuwe ervaring in de auto’.
De grote afwezige is de Porsche 911. Een elektrische versie daarvan komt dit decennium niet. Er moet voor 2030 wel een hybride 911 zijn. Dankzij deze nieuwe modellen moeten de verkopen in 2030 voor tenminste 80 procent bestaan uit elektrische modellen. Naast de elektrische auto’s komen er ook meer speciale, gelimiteerde versies en breidt Porsche Sonderwunsch uit.
Ondanks alle elektrische doelen met de Cayenne, Macan en 718 gelooft Porsche ook nog in efuels. Volgens Blume speelt deze soort brandstof ‘een nuttige bruikbare rol voor een groot aantal bestaande auto’s en nichesegmenten’. Synthetische brandstoffen kunnen volgens hem net zo bruikbaar zijn voor schepen en vliegtuigen, als voor auto’s.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje

De goedkoopste Porsche die je nu kunt kopen is deze nieuwe versie van de Macan

Porsche Macan Turbo review: Hoe rijdt de eerste volledig elektrische Macan?

Porsche Macan Turbo 1e rij-indruk: Hoe rijdt de elektrische Macan?

Waarom elektrische auto’s juist een grille nodig hebben (als ze stilstaan)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
