
Stapsgewijs werkt Porsche aan het elektrificeren van het gamma. Ook de sterkste 911, de GT2 RS, krijgt binnenkort een hybride aandrijflijn. Wel eentje zonder stekker en met een bijzondere manier van laden. De nieuwste versie van een sportauto is vaak de krachtigste, en dat is bij deze nieuwe hybride ook het geval; het moet de krachtigste Porsche 911 GT2 RS ooit worden.
Bronnen vertellen aan Autocar dat de nieuwe Porsche 911 GT2 RS in 2026 komt en een ‘nog geavanceerdere’ hybride motor dan de Le Mans-racer heeft. De nieuwste GT2 RS heeft trouwens 700 pk en 750 Nm. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u gedaan in 2,8 seconden. Hoeveel sneller de nieuwe GT2 RS gaat worden, weten we over drie jaar.
De techniek komt van Le Mans
Er komt technologie over die in eerste instantie gemaakt is voor de Le Mans-winnaar van 2015, 2016 en 2017: de Porsche 919 Hybrid. Deze technologie is verder ontwikkeld voor de racer van dit jaar, de Porsche 963 LMDh. Die raceauto heeft een 4,6-liter V8-motor met een vermogen van 640 pk. Ga er maar vanuit dat de 911 gewoon een zescilinder boxer krijgt, overigens.
De turbo laadt de auto op
De accu wordt opgeladen door regeneratief te remmen, maar ook door de turbo. Bij hoge acceleratie zou de turbo niet alleen lucht in de motor duwen, maar ook energie opwekken. Dat deed het merk ook al bij de Porsche 919 Hybrid. Volgens de bronnen van Autocar moet je heel kort vol-elektrisch met de volgende GT2 RS kunnen rijden, maar dat is niet het doel.
Het hybridesysteem is gericht op het verhogen van de performance. Daarom mag het systeem ook maar 100 kilo extra toevoegen aan de auto. Met die reden kiest Porsche ook niet voor de 800-volt systeem zoals in de EV’s, maar voor een minder zwaar 400-volt systeem. Naast performance zal de uitstoot (in ieder geval op papier) ook iets gedrukt worden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear




Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?



Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek


Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA



Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar



Rijden met de Porsche 911 Dakar in de woestijn en in de sneeuw


Porsche en Airstream maken samen dit concept van een futuristische caravan


Porsche kondigt lancering van de elektrische Cayenne, Macan en 718 aan





De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop


Deze specialist denkt dat Porsche-klanten met viercilinders het hardst rijden



Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?



Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek





De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop


Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten


Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR


Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey


Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche


Nieuw Nürburgring-record Porsche 911 GT2 RS





De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop



Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar



Rijden met de Porsche 911 Dakar in de woestijn en in de sneeuw


Nieuwe stickeropties voor Porsche 911 Dakar verwijzen naar rijke rallyverleden


Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt de meest verfijnde circuit-911 aller tijden?


Walkaround Porsche 911 Dakar: Alles wat je moet weten over de offroad-911



De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen


De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)


Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off



Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Alles wat je moet weten over de nieuwe Ferrari Roma Spider


Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden


De nieuwe Volkswagen ID.2All heeft de tellers van de Golf 1 of Kever


Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7



Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis


Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)


De racestreep op deze Polestar 2 BST Edition 230 kost je 1.000 piek


Groningen krijgt de grootste waterstoffabriek op zee ter wereld



De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


‘EU werkt aan plan om toch wel verbrandingsmotoren toe te staan in 2035’


Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Ford Explorer is eigenlijk een Volkswagen


Reacties