
De aanstormende Porsche Panamera belooft een hoop: meer power, meer rijplezier in een (geen belofte, eerder een feit) aanzienlijk fraaiere verpakking. De Duitsers doen er nu nog een belofte bij. Het van alle kanten komende Porsche Panamera-geluid maakt dat je het als bestuurder nog knap moeilijk gaat krijgen om te kiezen wat je je oren precies gaat aandoen.
Want dat die het voor hun kiezen (raar: oren met kiezen. Maar goed…) gaan krijgen, staat vast. Porsche heeft hun audiovrienden van Burmester namelijk gevraagd zich eens helemaal op de Panamera uit te leven, en dat hebben ze met blijkbare graagte gedaan. Primeur: voor het eerst hebben deze stereospecialisten zich met 3D-processing bemoeid, wat inhoudt dat je het geluid van alle kanten op de meest efficiënte en natuurgetrouwe manier op je af krijgt gevuurd. Om er maar eens hét cliché van de muziekmaniakken in te gooien: ‘alsof je in een concertzaal zit. Of staat – mag je zelf weten’.
Wat bepaalt het Porsche Panamera-geluid?
Wel, van alles. Eenentwintig (21!) speakers verdelen het geluid van jouw favoriete burengerucht over de auto. De versterkers leveren daarvoor niet minder dan 1.455 watt. Dat is 40 procent meer dan voorheen en genoeg om een klein gebouw op te blazen. Van die watts gaan er alleen al 400 naar de subwoofer – of je bas lust. Twee speakers in de A-stijlen zorgen voor een extra ruimtelijk effect. Speciale software bemoeien zich tegen de ongetwijfeld ver-benedenmaatse kwaliteit van jouw mp3’tjes aan, en maken er weer iets fraais van. In Duitsland wil Porsche er een meerprijs van 6.747,30 euro voor hebben. Inclusief die dertig cent, ja.
We zullen bij de eerste testritten met de Porsche Panamera eens extra op het systeem letten – we hopen van harte je nog iets te kunnen vertellen over het motorgeluid, maar garanderen niks. De kans dat we onze oren hebben opgeblazen met het Burmester-systeem lijkt ons nogal prominent aanwezig.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Wintersporters opgelet: hier kun je een boete van 10.000 euro krijgen als je te veel lawaai maakt

Door deze nieuwe uitvinding kan iedereen in de auto straks zijn eigen muziek luisteren

Oproep aan herrierijders in steden: rustig aan

Politie pakt Golf GTI die zo luid is als een concert

Ferrari F40 maakt een spectaculaire selfie

Rev battle: Ferrari 812 Superfast vs VW Golf GTI

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
