
De aanstormende Porsche Panamera belooft een hoop: meer power, meer rijplezier in een (geen belofte, eerder een feit) aanzienlijk fraaiere verpakking. De Duitsers doen er nu nog een belofte bij. Het van alle kanten komende Porsche Panamera-geluid maakt dat je het als bestuurder nog knap moeilijk gaat krijgen om te kiezen wat je je oren precies gaat aandoen.
Want dat die het voor hun kiezen (raar: oren met kiezen. Maar goed…) gaan krijgen, staat vast. Porsche heeft hun audiovrienden van Burmester namelijk gevraagd zich eens helemaal op de Panamera uit te leven, en dat hebben ze met blijkbare graagte gedaan. Primeur: voor het eerst hebben deze stereospecialisten zich met 3D-processing bemoeid, wat inhoudt dat je het geluid van alle kanten op de meest efficiënte en natuurgetrouwe manier op je af krijgt gevuurd. Om er maar eens hét cliché van de muziekmaniakken in te gooien: ‘alsof je in een concertzaal zit. Of staat – mag je zelf weten’.
Wat bepaalt het Porsche Panamera-geluid?
Wel, van alles. Eenentwintig (21!) speakers verdelen het geluid van jouw favoriete burengerucht over de auto. De versterkers leveren daarvoor niet minder dan 1.455 watt. Dat is 40 procent meer dan voorheen en genoeg om een klein gebouw op te blazen. Van die watts gaan er alleen al 400 naar de subwoofer – of je bas lust. Twee speakers in de A-stijlen zorgen voor een extra ruimtelijk effect. Speciale software bemoeien zich tegen de ongetwijfeld ver-benedenmaatse kwaliteit van jouw mp3’tjes aan, en maken er weer iets fraais van. In Duitsland wil Porsche er een meerprijs van 6.747,30 euro voor hebben. Inclusief die dertig cent, ja.
We zullen bij de eerste testritten met de Porsche Panamera eens extra op het systeem letten – we hopen van harte je nog iets te kunnen vertellen over het motorgeluid, maar garanderen niks. De kans dat we onze oren hebben opgeblazen met het Burmester-systeem lijkt ons nogal prominent aanwezig.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Wintersporters opgelet: hier kun je een boete van 10.000 euro krijgen als je te veel lawaai maakt

Door deze nieuwe uitvinding kan iedereen in de auto straks zijn eigen muziek luisteren

Oproep aan herrierijders in steden: rustig aan

Politie pakt Golf GTI die zo luid is als een concert

Ferrari F40 maakt een spectaculaire selfie

Rev battle: Ferrari 812 Superfast vs VW Golf GTI

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Heb je een 0 in je kenteken? Dan kun je in dit buurland (misschien) geen boete krijgen

De nieuwe Ferrari 296 Speciale is lichter, sterker, ruiger (en waarschijnlijk duurder)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)
