
De aanstormende Porsche Panamera belooft een hoop: meer power, meer rijplezier in een (geen belofte, eerder een feit) aanzienlijk fraaiere verpakking. De Duitsers doen er nu nog een belofte bij. Het van alle kanten komende Porsche Panamera-geluid maakt dat je het als bestuurder nog knap moeilijk gaat krijgen om te kiezen wat je je oren precies gaat aandoen.
Want dat die het voor hun kiezen (raar: oren met kiezen. Maar goed…) gaan krijgen, staat vast. Porsche heeft hun audiovrienden van Burmester namelijk gevraagd zich eens helemaal op de Panamera uit te leven, en dat hebben ze met blijkbare graagte gedaan. Primeur: voor het eerst hebben deze stereospecialisten zich met 3D-processing bemoeid, wat inhoudt dat je het geluid van alle kanten op de meest efficiënte en natuurgetrouwe manier op je af krijgt gevuurd. Om er maar eens hét cliché van de muziekmaniakken in te gooien: ‘alsof je in een concertzaal zit. Of staat – mag je zelf weten’.
Wat bepaalt het Porsche Panamera-geluid?
Wel, van alles. Eenentwintig (21!) speakers verdelen het geluid van jouw favoriete burengerucht over de auto. De versterkers leveren daarvoor niet minder dan 1.455 watt. Dat is 40 procent meer dan voorheen en genoeg om een klein gebouw op te blazen. Van die watts gaan er alleen al 400 naar de subwoofer – of je bas lust. Twee speakers in de A-stijlen zorgen voor een extra ruimtelijk effect. Speciale software bemoeien zich tegen de ongetwijfeld ver-benedenmaatse kwaliteit van jouw mp3’tjes aan, en maken er weer iets fraais van. In Duitsland wil Porsche er een meerprijs van 6.747,30 euro voor hebben. Inclusief die dertig cent, ja.
We zullen bij de eerste testritten met de Porsche Panamera eens extra op het systeem letten – we hopen van harte je nog iets te kunnen vertellen over het motorgeluid, maar garanderen niks. De kans dat we onze oren hebben opgeblazen met het Burmester-systeem lijkt ons nogal prominent aanwezig.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Wintersporters opgelet: hier kun je een boete van 10.000 euro krijgen als je te veel lawaai maakt

Door deze nieuwe uitvinding kan iedereen in de auto straks zijn eigen muziek luisteren

Oproep aan herrierijders in steden: rustig aan

Politie pakt Golf GTI die zo luid is als een concert

Ferrari F40 maakt een spectaculaire selfie

Rev battle: Ferrari 812 Superfast vs VW Golf GTI

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze veelgemaakte fout moet je niet maken als je een goede deal wil voor een gebruikte auto

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Kabinet wil tenaamstellingsbelasting heffen op elke auto die op naam wordt gezet

Als jij je boetes niet op tijd betaalt, krijg je in deze Nederlandse stad in wielklem
