De redactie van TopGear gaat weer op rijles. Nee, we zijn niet ons rijbewijs kwijtgeraakt na een incident op een verlaten parkeerplaats waaraan de woorden ‘check dit eens’ voorafgingen. We gaan proeven van de Porsche Sport Driving School, op Circuit Park Zandvoort. Hier kun je als Porsche-klant leren het maximale uit je – bij voorkeur – boxerapparaat te halen. Wij mogen hiervoor van Porsche een 911 Carrera, een 911 GT3 en – jawel – de Cayman GT4 Clubsport lenen. Weer even terug naar school gaan was nog nooit zo leuk. Zelfs de regen en een nat Zandvoort mag de pret niet drukken.

‘Eén bocht hard nemen, dat kan iedere malloot. Het gaat op Zandvoort echter nooit om één bocht’

Waarschijnlijk denk jij, zoals 90 procent van de bevolking, dat dat circuitrijden appeltje-eitje is omdat je veel Gran Turismo hebt gespeeld op de PlayStation, toch zeker in de top 5 zit als je gaat karten of omdat je echt wel heel snel door een bocht kunt in je Polo BlueMotion. Helaas, we hebben slecht nieuws voor je. Het is lastiger dan je denkt. Wij kregen ook een reality check. Eén bocht hard nemen, dat kan iedere malloot. Het gaat op Zandvoort echter nooit om één bocht. Je moet het zien als een grote bochtencombinatie, waarbij je de ene bocht opoffert om een andere bocht goed uit te komen. Bovendien heb je op een natte baan te maken met stukken nieuw en oud asfalt. Vooral dat oude, gladde asfalt kan nog weleens tricky zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de hoogteverschillen van het duincircuit.

In de binnen- en buitenbochten staan pylonen om de ideale lijn aan te geven. Soms voelt de plaatsing wat onnatuurlijk en moet je voor je gevoel te vroeg of te laat insturen, of juist te lang links of rechts blijven hangen. De instructeur naast ons corrigeert ons waar nodig, het is net een echte rijles. Na een paar rondes begin je de logica te zien en gaat het rijden soepeler en soepeler. Zelfs het beruchte Scheivlak, de Schwedenkreuz van Nederland, wordt kinderspel als je eenmaal weet hoe je het moet benaderen.

We merken dat we steeds harder willen rijden en later willen remmen. Echter, te vroeg op het gas of te laat remmen en de platgeslagen Kever is nog een stukje platter. Gelukkig is daar Porsches stabiliteitscontrole, die meer bescherming biedt dan de vader van een zestienjarig meisje op haar eerste date. Over- en onderstuur worden in een split second opgevangen en gecorrigeerd. Hierdoor is de 911 niet meer de woeste, oncontroleerbare machine die in elke bocht probeerde om je te vermoorden als het nat was. Je merkt nauwelijks meer dat je te maken hebt met een achterin geplaatste motor.

Tijd om het tempo op te voeren. Dat doen we in de 911 GT3. Het verschil tussen de twee is enorm. Waar we in de 911 tegen de g-krachten vechten om rechtop te zitten, worden we in de GT3 in de houdgreep gehouden dankzij de vijfpuntsgordel en de kuipstoel. Hij is vele malen luider en de vering is kneiterhard. Dankzij het onderstel en de grote vleugel plakt hij veel beter in de bochten. De beleving is vele malen groter, we hebben echt het gevoel dat we in een raceauto zitten.

‘Als kers op de taart is daar de Cayman GT4 Clubsport’

Maar dat zitten we nog niet. Dat is de volgende stap. Als kers op de taart is daar de Cayman GT4 Clubsport. Maar niet voordat een instructeur – en tevens professioneel coureur – even demonstreert wat de auto kan. Door de krappe opening van de rolkooi vouwen we onszelf in de Cayman. De instructeur kent geen genade. Volgas klapt hij op een bocht af en zo laat mogelijk trapt hij – met zijn linker voet – op de rem. Onze musculus trapezius maakt overuren. We zetten ons met een hand schrap tegen de rolkooi en met een dikke grijns blazen we de andere deelnemers in slome Elfjes voorbij. En dan is het onze beurt.

De GT4 Clubsport geeft direct vanaf de eerste meters vertrouwen. Hij is en voelt perfect in balans en we weten bovendien wat hij kan, dat heeft de instructeur ons net laten zien. Dus we duiken steeds harder de bocht in, remmen een stukje later en gaan eerder op het gas. De tractiecontrole en ABS kijken rustig toe maar hoeven haast niet in te grijpen. Je moet het vrij bont maken op dit – inmiddels droge – circuit voordat je grip verliest. De GT4 Clubsport is haast niet uit balans te krijgen.

In de GT4 Clubsport kun je de longen uit je lijf schreeuwen, maar boven het gejank van de 3,8-liter boxer kom je haast niet uit. De raceauto is ontdaan van al het loze gewicht, dus ook geluidsdemping. De instructeur communiceert daarom met handgebaren. Met zijn handen laat hij zien waar te remmen, en waar je weer op het gas moet. Hier en daar wijst de instructeur een lijn aan op de weg waar we ons aan moeten houden. En zonder ook maar één woord te wisselen merken we dat onze rondetijden beter worden.

‘Ook jij kunt een dagje over het circuit jagen met de coolste Porsches. Mits je een rijbewijs hebt’

Aan het einde van de dag is er nog even tijd om terug te stappen in de 911. Dan pas merk je goed wat je de afgelopen paar uur hebt geleerd. Waar we de eerste ronden nerveus op een bocht af reden en een slordige lijn pakten, trappen we nu met daadkracht het rempedaal in en knallen we over de curbstones heen. Vloeiend en soepel vliegen we door de duinen. Voordat we naar huis gaan krijgen we een officieel Porsche Sport Driving School-certificaat. We dachten het eerst al onterecht van onszelf, maar nu is het officieel: we kunnen weer een aardig potje sturen.

Zit je nu kwijlend achter je mobiel of pc? Dan kunnen we je verblijden: ook jij kunt een dagje over het circuit jagen met de coolste Porsches. Mits je een rijbewijs hebt. En 599 euro kunt missen. En op 3 juli of 23 augustus niks te doen hebt. Kijk hier voor de verdere voorwaarden, maar als er nou één manier is om lachend 600 euro stuk te slaan, dan is het deze wel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)