
Al vijftien jaar is Renault een sterke speler in het hot hatch-segment. In 2014 pakte de Mégane RS 275 Trophy-R het Nürburgringrecord voor voorwielaandrijvers. Maar ook bij hete klepkontjes geldt: stilstand is achteruitgang.
De Mégane RS is inmiddels links en rechts ingehaald door de Golf GTI Clubsport S en de Civic Type R. Maar nu is de Renault Mégane RS eindelijk terug met de derde generatie. Met 280 pk en vierwielbesturing mag je grote prestaties verwachten. Vandaag rijdt TopGear alvast met de nieuwe Renault Mégane RS, dus binnenkort vind je hier een eerste rij-indruk.
De prijs van de Renault Mégane RS 280 is minimaal 42.340 euro en bij de automaat moet je daar 2.200 euro bij optellen. Voor de prijs van het Cup-chassis moet je nog eventjes geduld hebben. En gezien je daar een Torsen-gelimiteerd slipdifferentieel, is het wel de moeite waard om even te wachten. De vierwielbesturing is standaard. Je kunt ‘m morgen bestellen en in mei komen de eerste exemplaren naar Nederland
Concurrenten
Zijn voornaamste concurrent (want de snelste op de Nürburgring) kost minimaal 55.720 euro. Dat is een prijsverschil van 13.380 euro. Hallelujah. Als je een Mégane RS koopt, hou je dus geld over voor een een Twingo voor de dagelijkse boodschappen. Prijstechnisch komt de Volkswagen Golf GTI Performance met 41.991 euro sterk in de buurt. De VW heeft 245 pk. Ga je al gebukt onder de keuzestress?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Bieden? Een oude Mégane RS van de Franse politie

Mégane R26.R vs Mégane Trophy-R

Renault Mégane RS Trophy R

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
