
Al vijftien jaar is Renault een sterke speler in het hot hatch-segment. In 2014 pakte de Mégane RS 275 Trophy-R het Nürburgringrecord voor voorwielaandrijvers. Maar ook bij hete klepkontjes geldt: stilstand is achteruitgang.
De Mégane RS is inmiddels links en rechts ingehaald door de Golf GTI Clubsport S en de Civic Type R. Maar nu is de Renault Mégane RS eindelijk terug met de derde generatie. Met 280 pk en vierwielbesturing mag je grote prestaties verwachten. Vandaag rijdt TopGear alvast met de nieuwe Renault Mégane RS, dus binnenkort vind je hier een eerste rij-indruk.
De prijs van de Renault Mégane RS 280 is minimaal 42.340 euro en bij de automaat moet je daar 2.200 euro bij optellen. Voor de prijs van het Cup-chassis moet je nog eventjes geduld hebben. En gezien je daar een Torsen-gelimiteerd slipdifferentieel, is het wel de moeite waard om even te wachten. De vierwielbesturing is standaard. Je kunt ‘m morgen bestellen en in mei komen de eerste exemplaren naar Nederland
Concurrenten
Zijn voornaamste concurrent (want de snelste op de Nürburgring) kost minimaal 55.720 euro. Dat is een prijsverschil van 13.380 euro. Hallelujah. Als je een Mégane RS koopt, hou je dus geld over voor een een Twingo voor de dagelijkse boodschappen. Prijstechnisch komt de Volkswagen Golf GTI Performance met 41.991 euro sterk in de buurt. De VW heeft 245 pk. Ga je al gebukt onder de keuzestress?
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Bieden? Een oude Mégane RS van de Franse politie

Mégane R26.R vs Mégane Trophy-R

Renault Mégane RS Trophy R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken
