
Al vijftien jaar is Renault een sterke speler in het hot hatch-segment. In 2014 pakte de Mégane RS 275 Trophy-R het Nürburgringrecord voor voorwielaandrijvers. Maar ook bij hete klepkontjes geldt: stilstand is achteruitgang.
De Mégane RS is inmiddels links en rechts ingehaald door de Golf GTI Clubsport S en de Civic Type R. Maar nu is de Renault Mégane RS eindelijk terug met de derde generatie. Met 280 pk en vierwielbesturing mag je grote prestaties verwachten. Vandaag rijdt TopGear alvast met de nieuwe Renault Mégane RS, dus binnenkort vind je hier een eerste rij-indruk.
De prijs van de Renault Mégane RS 280 is minimaal 42.340 euro en bij de automaat moet je daar 2.200 euro bij optellen. Voor de prijs van het Cup-chassis moet je nog eventjes geduld hebben. En gezien je daar een Torsen-gelimiteerd slipdifferentieel, is het wel de moeite waard om even te wachten. De vierwielbesturing is standaard. Je kunt ‘m morgen bestellen en in mei komen de eerste exemplaren naar Nederland
Concurrenten
Zijn voornaamste concurrent (want de snelste op de Nürburgring) kost minimaal 55.720 euro. Dat is een prijsverschil van 13.380 euro. Hallelujah. Als je een Mégane RS koopt, hou je dus geld over voor een een Twingo voor de dagelijkse boodschappen. Prijstechnisch komt de Volkswagen Golf GTI Performance met 41.991 euro sterk in de buurt. De VW heeft 245 pk. Ga je al gebukt onder de keuzestress?
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Bieden? Een oude Mégane RS van de Franse politie

Mégane R26.R vs Mégane Trophy-R

Renault Mégane RS Trophy R

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland
