Er zijn veel meer verwijten en fabels over de EV, maar dat ze te duur zijn is zowel hardnekkig als niet helemaal correct. Het feit is dat auto’s sowieso duur zijn. Nu zijn ze sneller, luxer, veiliger en comfortabeler dan ooit, maar dat vergeten we voor het gemak even. Vandaag hebben we echter een leuke situatie, want de elektrische hot hatch van Volkswagen is tegenwoordig goedkoper dan hun eigen paradepaardje, de Golf GTI. Dit is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX.
GTX is het vrij nieuwe label voor sportieve Volkswagens, dat binnenkort overigens weer naar de eeuwige jachtvelden zal gaan. De hete versie van de elektrische ID.2 zal gewoon weer GTI heten. Voordat we vier alinea’s verder zijn, beginnen we met de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX. Je mag minimaal 51.995 euro betalen. Voor dat geld krijg je een elektrische hot hatch met één motor. Deze is goed voor maar liefst 326 pk op de achterwielen.
Prestaties
De prestaties zijn meer dan in orde: van 0-100 km/u sprinten in slechts 5,7 seconden. De topsnelheid bedraagt precies 200 km/u. Dat is niet de ‘ware’ topsnelheid, want met 326 pk zit er (veel) meer in het vat. Je ziet vaker een immense acceleratie en dan een zeer bescheiden topsnelheid. Fabrikanten doen dit opzettelijk om de actieradius een kans te geven. Met een topsnelheid van 250 km/u zou er niets overblijven van het bereik.
Verantwoordelijk voor de actieradius is natuurlijk de batterij. De Volkswagen ID.3 GTX heeft standaard een 79 kWh grote accu. Daarmee is – onder ideale omstandigheden uiteraard – een range van 595 km mogelijk. Snelladen is mogelijk tot 185 kW. Dat is niet traag, maar er zijn tegenwoordig auto’s die dat (aanzienlijk) sneller doen – en die kosten echt niet het dubbele.
Is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX interessant?
De meest directe concurrent is natuurlijk de Cupra Born VZ. Dat is immers dezelfde auto, maar dan met Cupra-badge. Deze mag weg voor 49.990 euro, toch twee mille goedkoper. Als je 300 pk op de achterwielen wenst, kun je ook aankloppen bij Tesla, waar een Model 3 precies 43.490 euro kost. Iets anders, maar wel fun, is de Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce, die 48.000 euro kost. De meest rechtstreekse concurrent lijkt de MG 4 XPower te zijn. Die is krankzinnig snel en kost slechts 42.285 euro.
EC Dubost heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Niets waar ik opgewonden van raak.
Henk heeft op 15 augustus 2024 geschreven:
Mooie bak!
Jean-Paul heeft op 15 augustus 2024 geschreven:
Leuke auto, al valt de acceleratie met 326 pk. wat tegen. Een Golf R duikt onder de vijf seconden.
Bah heeft op 15 augustus 2024 geschreven:
Weer die misselijkmakende China promotie aan het einde. Werkelijk niemand wil die walgelijke spionage MGs dus stop eens met het pushen van die rommel.
Charlie heeft op 15 augustus 2024 geschreven:
Een zichzelf respecterende autojournalist zou zoiets nooit zeggen. Dat is meer iets voor iemand die Chinees bloedgeld accepteert.