
Er zijn veel meer verwijten en fabels over de EV, maar dat ze te duur zijn is zowel hardnekkig als niet helemaal correct. Het feit is dat auto’s sowieso duur zijn. Nu zijn ze sneller, luxer, veiliger en comfortabeler dan ooit, maar dat vergeten we voor het gemak even. Vandaag hebben we echter een leuke situatie, want de elektrische hot hatch van Volkswagen is tegenwoordig goedkoper dan hun eigen paradepaardje, de Golf GTI. Dit is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX.
GTX is het vrij nieuwe label voor sportieve Volkswagens, dat binnenkort overigens weer naar de eeuwige jachtvelden zal gaan. De hete versie van de elektrische ID.2 zal gewoon weer GTI heten. Voordat we vier alinea’s verder zijn, beginnen we met de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX. Je mag minimaal 51.995 euro betalen. Voor dat geld krijg je een elektrische hot hatch met één motor. Deze is goed voor maar liefst 326 pk op de achterwielen.
Prestaties
De prestaties zijn meer dan in orde: van 0-100 km/u sprinten in slechts 5,7 seconden. De topsnelheid bedraagt precies 200 km/u. Dat is niet de ‘ware’ topsnelheid, want met 326 pk zit er (veel) meer in het vat. Je ziet vaker een immense acceleratie en dan een zeer bescheiden topsnelheid. Fabrikanten doen dit opzettelijk om de actieradius een kans te geven. Met een topsnelheid van 250 km/u zou er niets overblijven van het bereik.

Verantwoordelijk voor de actieradius is natuurlijk de batterij. De Volkswagen ID.3 GTX heeft standaard een 79 kWh grote accu. Daarmee is – onder ideale omstandigheden uiteraard – een range van 595 km mogelijk. Snelladen is mogelijk tot 185 kW. Dat is niet traag, maar er zijn tegenwoordig auto’s die dat (aanzienlijk) sneller doen – en die kosten echt niet het dubbele.
Is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX interessant?
De meest directe concurrent is natuurlijk de Cupra Born VZ. Dat is immers dezelfde auto, maar dan met Cupra-badge. Deze mag weg voor 49.990 euro, toch twee mille goedkoper. Als je 300 pk op de achterwielen wenst, kun je ook aankloppen bij Tesla, waar een Model 3 precies 43.490 euro kost. Iets anders, maar wel fun, is de Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce, die 48.000 euro kost. De meest rechtstreekse concurrent lijkt de MG 4 XPower te zijn. Die is krankzinnig snel en kost slechts 42.285 euro.
5 reacties op “De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Niets waar ik opgewonden van raak.
Mooie bak!
Leuke auto, al valt de acceleratie met 326 pk. wat tegen. Een Golf R duikt onder de vijf seconden.
Weer die misselijkmakende China promotie aan het einde. Werkelijk niemand wil die walgelijke spionage MGs dus stop eens met het pushen van die rommel.
Een zichzelf respecterende autojournalist zou zoiets nooit zeggen. Dat is meer iets voor iemand die Chinees bloedgeld accepteert.