
Er zijn veel meer verwijten en fabels over de EV, maar dat ze te duur zijn is zowel hardnekkig als niet helemaal correct. Het feit is dat auto’s sowieso duur zijn. Nu zijn ze sneller, luxer, veiliger en comfortabeler dan ooit, maar dat vergeten we voor het gemak even. Vandaag hebben we echter een leuke situatie, want de elektrische hot hatch van Volkswagen is tegenwoordig goedkoper dan hun eigen paradepaardje, de Golf GTI. Dit is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX.
GTX is het vrij nieuwe label voor sportieve Volkswagens, dat binnenkort overigens weer naar de eeuwige jachtvelden zal gaan. De hete versie van de elektrische ID.2 zal gewoon weer GTI heten. Voordat we vier alinea’s verder zijn, beginnen we met de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX. Je mag minimaal 51.995 euro betalen. Voor dat geld krijg je een elektrische hot hatch met één motor. Deze is goed voor maar liefst 326 pk op de achterwielen.
Prestaties
De prestaties zijn meer dan in orde: van 0-100 km/u sprinten in slechts 5,7 seconden. De topsnelheid bedraagt precies 200 km/u. Dat is niet de ‘ware’ topsnelheid, want met 326 pk zit er (veel) meer in het vat. Je ziet vaker een immense acceleratie en dan een zeer bescheiden topsnelheid. Fabrikanten doen dit opzettelijk om de actieradius een kans te geven. Met een topsnelheid van 250 km/u zou er niets overblijven van het bereik.

Verantwoordelijk voor de actieradius is natuurlijk de batterij. De Volkswagen ID.3 GTX heeft standaard een 79 kWh grote accu. Daarmee is – onder ideale omstandigheden uiteraard – een range van 595 km mogelijk. Snelladen is mogelijk tot 185 kW. Dat is niet traag, maar er zijn tegenwoordig auto’s die dat (aanzienlijk) sneller doen – en die kosten echt niet het dubbele.
Is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX interessant?
De meest directe concurrent is natuurlijk de Cupra Born VZ. Dat is immers dezelfde auto, maar dan met Cupra-badge. Deze mag weg voor 49.990 euro, toch twee mille goedkoper. Als je 300 pk op de achterwielen wenst, kun je ook aankloppen bij Tesla, waar een Model 3 precies 43.490 euro kost. Iets anders, maar wel fun, is de Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce, die 48.000 euro kost. De meest rechtstreekse concurrent lijkt de MG 4 XPower te zijn. Die is krankzinnig snel en kost slechts 42.285 euro.
5 reacties op “De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI”
Laat een antwoord achter aan Charlie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

Niets waar ik opgewonden van raak.
Mooie bak!
Leuke auto, al valt de acceleratie met 326 pk. wat tegen. Een Golf R duikt onder de vijf seconden.
Weer die misselijkmakende China promotie aan het einde. Werkelijk niemand wil die walgelijke spionage MGs dus stop eens met het pushen van die rommel.
Een zichzelf respecterende autojournalist zou zoiets nooit zeggen. Dat is meer iets voor iemand die Chinees bloedgeld accepteert.