Om een automerk te zijn voor het volk, zijn twee dingen essentieel: een betaalbare auto én een ruime stationwagen. Het liefst zelfs een betaalbare stationwagen. Met de betaalbare auto is Volkswagen druk bezig, maar qua stations zit het momenteel wel snor: er is een nieuwe Passat Variant, een Golf Variant en nu ook een volledig elektrische stationwagen. En die VW ID.7 Tourer heeft nu een prijs.

Het aanbod van de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen is nu nog lekker overzichtelijk. Er is één aandrijflijn en je mag kiezen uit de uitvoeringen Pro of Pro Business. De Volkswagen ID.7 heeft altijd achterwielaandrijving, 286 pk, een 77-kWh batterij en 607 kilometer actieradius. Later komt er nog een sportievere GTX bij met vierwielaandrijving.

De Nederlandse prijs van de VW ID.7 Tourer is minimaal 58.990 euro. Dat is 1.000 euro meer dan de sedan. Voor dit bedrag krijg je bijvoorbeeld 19-inch velgen, led koplampen, een 15-inch scherm op het dashboard, airco met twee zones en verwarmbare stoelen. Voor 2.500 euro extra krijg je luxere koplampen, Travel Assist, elektrisch verstelbare stoelen, een 360-graden camera en nog wat leuke opties.

Is de prijs van de Volkswagen ID.7 Tourer niet erg hoog?

Bijna 60.000 euro is een hoop geld, maar voordat iedereen dingen begint te roepen over de prijs in guldens: als je het bedrag via de inflatiecalculator omrekent naar de jaren ’90, dan is het ongeveer 26.000 euro. In die tijd kostte een Passat 2.0 GT ook zoiets. De 2,8-liter VR6 kostte toen zo’n 30.000 euro. Dus ja: het is een hoop geld, maar in verhouding valt het nog enigszins mee.

De Volkswagen Passat is er trouwens ook nog. Die stationwagen kost je minimaal 48.990 euro. Dan krijg je een schappelijke 1,5-liter viercilinder met 150 pk. De VR6-motor zal voorlopig niet meer terugkomen in het aanbod, helaas.

Reacties

  • Peter heeft op 8 maart 2024 geschreven:

    Dit wordt mijn nieuwe lease auto.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)