‘Reizen met het openbaar vervoer is na lopen en fietsen de meest duurzame manier om van A naar B te reizen. Daarom stimuleert het Rijk samen met andere overheden en vervoerders het gebruik van het OV’, zegt de Nederlandse overheid. Maar als mensen de auto moeten laten staan, dan helpt het niet mee dat het OV alleen maar duurder wordt. Volgens de NS moeten ze volgend jaar de prijzen van een een treinkaartje verhogen, waardoor het nog sneller goedkoper is om de auto te pakken.

Het klinkt misschien gek dat TopGear graag mensen in de trein ziet, maar het is logischer dan het lijkt. Hoe meer mensen (voor die toch niets met auto’s hebben) met het OV gaan, hoe rustiger het is op de weg en hoe leuker het is om te rijden. Misschien zit er dan eindelijk een keer niet een Opel Meriva voor je als je een mooi stel bochten tegenkomt. En als er minder uitstoot is vanuit het verkeer, voelt de politiek zich hopelijk minder genoodzaakt om nog meer maatregelen door te voeren, zoals 100 rijden.

De NS presenteerde de jaarcijfers van 2023 en die nummers zijn behoorlijk bedroevend. Het onderliggend resultaat van de Nederlandse Spoorwegen kwam neer op 191 miljoen euro in de min. Het enige lichtpuntje: in 2022 boekte de NS een verlies van 400 miljoen euro. Het ging dus minder slecht dan het jaar ervoor, maar een gat van bijna 200 miljoen is nog steeds niet mals.

Hoeveel meer ga je betalen na de prijsverhoging van de NS?

De treinkaartjes zouden eigenlijk vorig jaar al duurder worden, maar de overheid sponsorde 120 miljoen euro zodat de NS de prijzen hetzelfde kon houden. Deze miljoenen zijn inmiddels verdampt, waardoor de treinkaartjes volgend jaar 8,67 procent duurder worden. Een enkeltje van Amsterdam Centraal naar Groningen wordt daardoor bijna 2,50 euro duurder, waardoor de prijs bijna 32 euro is.

Met de huidige benzineprijzen is het goedkoper om de afstand van 185 kilometer tussen Amsterdam en Groningen met een benzineauto te rijden die 8 liter benzine per 100 kilometer verbruikt, dan de trein pakken. Stiekem moet je dan nog wel slijtage van je auto meetellen en zaken als verzekering, maar veel mensen hebben de auto toch wel. Het is dan knap lastig om de automobilist in de trein te krijgen.

Hoeveel goedkoper is auto rijden?

Een verbruik van 8 liter per 100 kilometer op de snelweg is nog best fors, dus ga er vanuit dat het ritje naar Groningen nog minder kost ook. Als je met z’n tweeën die kant op gaat, dan kun je de kosten in de auto halveren. In de trein kun je dan een groepsticket kopen voor 34 euro per persoon. Dan ben je ineens 10 euro per persoon kwijt in plaats van ruim 17 euro. En dan hoef je ook nog eens niet te wachten tot de trein terug naar huis gaat.

Reacties

  • Klein detail heeft op 28 februari 2024 geschreven:

    Met de trein sta je midden in het centrum of op Schiphol Plaza. Parkeren is daar absurd duur. Dan is die trein opeens niet meer zo duur.

    Reageer
  • ian macrostie heeft op 28 februari 2024 geschreven:

    Ik heb een citroen cactus diesel die zeer zuinig rijdt. Goedkoper dan de trein. Binnenkort moet ik een camper ophalen in Regensburg en de trein is duur en de reis is ook langer. In dit geval heb ik geen keuze maar anders zou ik zeker niet met de trein gaan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear