Jullie kennen het fenomeen vast wel: foute auto’s. Je weet wel, een (vaak Duitse) die nieuw heel erg duur was, maar vervolgens flink afschrijft. Vervolgens komt de auto dan in bereik van jongelui die de auto nét kunnen betalen. Het kleine beetje extra geld gaat vervolgens niet naar onderhoud, maar naar twijfelachtige modificaties om de auto er wat moderner uit te laten zien. Daar moesten wij aan denken bij het zien van de Project 107 van Pogea Classics.

De auto in kwestie is een Mercedes SL van de R107-generatie. Dat is een van de fraaiste en betrouwbaarste cabriolets ooit gebouwd. Die zijn het mooist als je ze origineel laat. En als je ze aanpakt, doe het dan ‘period correct’ met onderdelen van Schulz, Brabus, Lorinser, of Zender. Maar deze SL van Pogea lijkt een nogal eenvoudig en fout aangepakte auto te zijn. Dat klopt niet helemaal: er is echt bloed zweet en tranen ingestoken. En ongetwijfeld een hoop geld.

Het is geen nieuwe auto (maar toch ook weer wel)

Pogea Classics is de nieuwe restomod tak van de Pogea Group. Pogea Racing doet opvallende tuning van nieuwe auto’s, Pogea Classics blaast nieuw leven in oude auto’s. In dit geval betreft het een 450 SL uit 1979. Deze werd vervolgens gestript, ontlakt, in de grondverf gezet en opnieuw gespoten. In plaats van een bijzondere kleur, kozen ze voor ‘Pogea Grey’. Daarvoor hanteerde Pogea dan weer wel de marges van de fabrikant, dus de lak zit er perfect op. De meest modificaties vinden onderhuids plaats.

Pogea Classics Project R107 Mercedes SL 450 (R107) grijs (2025) motor bovenzijde

De stokoude V8 werd eruit gelepeld en vervangen door een modernere unit, de 5,4-liter V8 uit de C 55 AMG uit 2005. Deze is standaard goed voor 360 pk, maar Pogea kietelde het blok naar 400 pk. Er zijn zoveel mogelijk Mercedes-onderdelen gebruikt. In principe is het gewoon mogelijk om deze restomod bij elke Mercedes te brengen voor onderhoud. De remmen komen ook van een C 55 AMG. Er is een verstelbaar KW V3-onderstel en er liggen gesmede wielen onder met Michelin PS4S-banden.

Interieur van de Project R107

Dat dit niet zomaar een ‘respray & engine-swap’ is, kun je wel zien aan het interieur. Dat is behoorlijk ingrijpend aangepakt. Er zijn Recaro Ergomed-sportstoelen. Het mooie is dat Pogea ze heeft bekleed met Mercedes-leer. Dus dan heb je een betere stoel, maar wel met de bekleding in de juiste (hoge) kwaliteit. Aan het stuurwiel, de tellerbak en de automaatpookknop kun je zien dat ze moderner zijn. Het enige niet-originele Mercedes onderdeel van de Pogea Project R107 is de airco-unit.

Lees ook: Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake door Pogea (742 pk!)

De prijs vermelden ze uiteraard niet. Dit soort restomod-oprachten zijn enorm arbeidsintensief en het eindresultaat is veel belangrijker dan de prijs. Om een idee te krijgen, veel soortgelijke projecten kosten al gauw een half miljoen euro. Er is duidelijk markt voor, want Pogea kondigt nog een aantal projecten aan. Onze tip: kies een iets sprekendere kleur dan grijs, laat de amberkleurige knipperlichten zitten en monteer wat meer retro-style velgen. Maar ja, wij hebben het geld niet om er eentje te bestellen.

3 reacties op “Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur”

  1. Prachtige wagen. Jammer dat ze er zo’n lelijke velgen onder gestoken hebben. Die velgen en laagprofielbanden passen niet bij de wagen.

  2. Die veel te grote velgen zijn wel de grootste afknapper. Voor de rest ziet-ie er niet eens zo slecht uit vind ik.

  3. Eigenlijk vind ik een interieur van een auto belangrijker, dan de buitenkant. Van je eigen auto zie je ook vaker de binnenkant dan de buitenkant. Vooral de klassieke interieurs uit de jaren 50-60-70 zijn schitterend. Maar dit interieur is echt de poepvlek op deze auto. Wat een lelijk stuur, tellers en het printje op de middenconsole is maakt de wansmaak compleet.

Laat een antwoord achter aan Leefvrij Reactie annuleren

(verplicht)