
Om te beginnen is het woord ‘gewoon’ niet een woord dat je moet gebruiken in de buurt van een GT2 RS. Het is niet ‘gewoon’ een auto. Het is een van de wildste, meest opwindende supercars op aarde, het soort dat je ademloos en hijgend achterlaat. Tegelijkertijd, inderdaad. Dat kan ie.
Dus nee, een GT2 RS is zelf niet ‘gewoon’ maar iets
En op diezelfde manier is dit, de Porsche 935, niet ‘gewoon’ een GT2 RS. Zelfs niet ‘gewoon’ eentje op een setje slicks. Bestudeer je de technische specificaties, dan zie je dat achter vrijwel iedere feature van de auto staat ‘zoals voorgeschreven in FIA-artikel’ en dan een cijfer. En ja, dat geldt ook voor het ontsnappingsluik in het dak. En voor de 115 liter grote brandstoftank met optioneel racekoppelstuk voor extra snelle tankstops.
Vergeet even het straatauto-element van het verhaal, en vertel ons dan dat een auto met een 700 pk sterke twin-turbomotor, achterwielaandrijving en flippers niet mannelijk klinkt. Wel toch? We zijn zo geconditioneerd dat we denken dat auto’s voor op de openbare weg inferieur zijn aan raceauto’s, maar over het algemeen zijn ze potenter. Alleen wat zwaarder.
Uiteraard heeft Porsche dat in de overwegingen meegenomen. Ze hebben het interieur er goeddeels uit gewipt en delen van de carrosserie vervangen door koolstofvezel, zodat er 90 kilo gewicht werd bespaard, ondanks de toevoeging van een luchtkriksysteem en een rolkooi.
Uiteraard is ie machtig om te rijden
Hard op de remmen, terugschakelen als een kanon, je gezicht wordt van je schedel gerukt – deze ervaring zul je niet makkelijk vergeten. Geweldig veel grip onder de voorwielen, ongelooflijk hard de bocht in, stabiel en evenwichtig op de snelle rechte stukken. En toch benaderbaar, en beter op het asfalt liggend dan de, eh, gewone GT2 RS.
En nee, de 935 is niet gehomologeerd voor een specifieke raceklasse. In plaats daarvan mag hij in verschillende klassen meedoen. Maar ach, het is maar gewoon een GT2 RS. Toch?
Meer van TopGear


De elektrische Porsche 935 K3V van Bisimoto

Porsche 935 in actie op Autodromo Nazionale Monza circuit

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Familieauto van het Jaar 2019: Audi RS 6

Game-changer van het Jaar 2019: Porsche Taycan

Film van het Jaar 2019: Le Mans ’66

Circuit-uitje van het Jaar 2019: Mazda MX-5 Cup

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Terreinauto van het Jaar 2019: Lamborghini Sterrato

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
