
Om te beginnen is het woord ‘gewoon’ niet een woord dat je moet gebruiken in de buurt van een GT2 RS. Het is niet ‘gewoon’ een auto. Het is een van de wildste, meest opwindende supercars op aarde, het soort dat je ademloos en hijgend achterlaat. Tegelijkertijd, inderdaad. Dat kan ie.
Dus nee, een GT2 RS is zelf niet ‘gewoon’ maar iets
En op diezelfde manier is dit, de Porsche 935, niet ‘gewoon’ een GT2 RS. Zelfs niet ‘gewoon’ eentje op een setje slicks. Bestudeer je de technische specificaties, dan zie je dat achter vrijwel iedere feature van de auto staat ‘zoals voorgeschreven in FIA-artikel’ en dan een cijfer. En ja, dat geldt ook voor het ontsnappingsluik in het dak. En voor de 115 liter grote brandstoftank met optioneel racekoppelstuk voor extra snelle tankstops.
Vergeet even het straatauto-element van het verhaal, en vertel ons dan dat een auto met een 700 pk sterke twin-turbomotor, achterwielaandrijving en flippers niet mannelijk klinkt. Wel toch? We zijn zo geconditioneerd dat we denken dat auto’s voor op de openbare weg inferieur zijn aan raceauto’s, maar over het algemeen zijn ze potenter. Alleen wat zwaarder.
Uiteraard heeft Porsche dat in de overwegingen meegenomen. Ze hebben het interieur er goeddeels uit gewipt en delen van de carrosserie vervangen door koolstofvezel, zodat er 90 kilo gewicht werd bespaard, ondanks de toevoeging van een luchtkriksysteem en een rolkooi.
Uiteraard is ie machtig om te rijden
Hard op de remmen, terugschakelen als een kanon, je gezicht wordt van je schedel gerukt – deze ervaring zul je niet makkelijk vergeten. Geweldig veel grip onder de voorwielen, ongelooflijk hard de bocht in, stabiel en evenwichtig op de snelle rechte stukken. En toch benaderbaar, en beter op het asfalt liggend dan de, eh, gewone GT2 RS.
En nee, de 935 is niet gehomologeerd voor een specifieke raceklasse. In plaats daarvan mag hij in verschillende klassen meedoen. Maar ach, het is maar gewoon een GT2 RS. Toch?
Meer van TopGear


De elektrische Porsche 935 K3V van Bisimoto

Porsche 935 in actie op Autodromo Nazionale Monza circuit

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Familieauto van het Jaar 2019: Audi RS 6

Game-changer van het Jaar 2019: Porsche Taycan

Film van het Jaar 2019: Le Mans ’66

Circuit-uitje van het Jaar 2019: Mazda MX-5 Cup

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Terreinauto van het Jaar 2019: Lamborghini Sterrato

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
