
Om te beginnen is het woord ‘gewoon’ niet een woord dat je moet gebruiken in de buurt van een GT2 RS. Het is niet ‘gewoon’ een auto. Het is een van de wildste, meest opwindende supercars op aarde, het soort dat je ademloos en hijgend achterlaat. Tegelijkertijd, inderdaad. Dat kan ie.
Dus nee, een GT2 RS is zelf niet ‘gewoon’ maar iets
En op diezelfde manier is dit, de Porsche 935, niet ‘gewoon’ een GT2 RS. Zelfs niet ‘gewoon’ eentje op een setje slicks. Bestudeer je de technische specificaties, dan zie je dat achter vrijwel iedere feature van de auto staat ‘zoals voorgeschreven in FIA-artikel’ en dan een cijfer. En ja, dat geldt ook voor het ontsnappingsluik in het dak. En voor de 115 liter grote brandstoftank met optioneel racekoppelstuk voor extra snelle tankstops.
Vergeet even het straatauto-element van het verhaal, en vertel ons dan dat een auto met een 700 pk sterke twin-turbomotor, achterwielaandrijving en flippers niet mannelijk klinkt. Wel toch? We zijn zo geconditioneerd dat we denken dat auto’s voor op de openbare weg inferieur zijn aan raceauto’s, maar over het algemeen zijn ze potenter. Alleen wat zwaarder.
Uiteraard heeft Porsche dat in de overwegingen meegenomen. Ze hebben het interieur er goeddeels uit gewipt en delen van de carrosserie vervangen door koolstofvezel, zodat er 90 kilo gewicht werd bespaard, ondanks de toevoeging van een luchtkriksysteem en een rolkooi.
Uiteraard is ie machtig om te rijden
Hard op de remmen, terugschakelen als een kanon, je gezicht wordt van je schedel gerukt – deze ervaring zul je niet makkelijk vergeten. Geweldig veel grip onder de voorwielen, ongelooflijk hard de bocht in, stabiel en evenwichtig op de snelle rechte stukken. En toch benaderbaar, en beter op het asfalt liggend dan de, eh, gewone GT2 RS.
En nee, de 935 is niet gehomologeerd voor een specifieke raceklasse. In plaats daarvan mag hij in verschillende klassen meedoen. Maar ach, het is maar gewoon een GT2 RS. Toch?
Meer van TopGear


De elektrische Porsche 935 K3V van Bisimoto

Porsche 935 in actie op Autodromo Nazionale Monza circuit

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Familieauto van het Jaar 2019: Audi RS 6

Game-changer van het Jaar 2019: Porsche Taycan

Film van het Jaar 2019: Le Mans ’66

Circuit-uitje van het Jaar 2019: Mazda MX-5 Cup

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Terreinauto van het Jaar 2019: Lamborghini Sterrato

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
