Onlangs ging er een alarmpje af bij Land Rover: de Evoque is vier jaar oud, tijd voor een facelift. Was het nodig? Qua uiterlijk niet echt, maar op technisch gebied zijn er aardig wat verbeteringen doorgevoerd.
Je herkent de nieuwe Evoque aan z'n andere bumper, grille en koplampen. Er zijn drie nieuwe soorten velgen, een verse spoiler op de achterklep, en de motorkap van de driedeurs (met ventilatieopeningen) zit nu ook op de vijfdeurs versie. In het interieur vind je nieuwe stoelen en een herontworpen dashboard met 8 inch aanraakscherm.
Het grote nieuws is dat de Evoque voortaan te krijgen is met Land Rovers nieuwe Ingenium dieselmotoren, waarvan de instapper met 150 pk indrukwekkende verbruiks- en uitstootcijfers laat noteren: 4,2 l/100 km en 109 g/km CO2 voor de voorwielaangedreven driedeurs eD4, in Nederland goed voor 20 procent bijtelling. De sterkere versie met 180 pk doet het ook niet onverdienstelijk: 4,8 l/100 km en 125 g/km CO2. De onderhoudsintervals zijn groter en er worden beduidend minder écht vieze stoffen uitgebraakt, zoals NOx. Benzineliefhebbers kunnen nog steeds kiezen voor de Si4 met 240 pk, die van 0 naar 100 gaat in 7,6 seconden.
Je kunt je Evoque nu ook uitrusten met adaptieve full-led koplampen, een anti-botscamera en, geleend van z'n grote broer Sport, het slimme All-Terrain Progress Control voor het ruigere modderwerk. Moet je wel vierwielaandrijving nemen natuurlijk.
De vernieuwde Evoque staat vanaf deze zomer bij de dealers, de prijzen zullen in Nederland dankzij de lagere CO2-cijfers wel wat naar beneden bijgesteld worden.
Reacties