Vanuit het perspectief van een serieuze bestuurder in de auto-industrie is de Range Rover Evoque een echte zwaargewicht. Het is de bestverkopende auto van Jaguar Land Rover, en rivaliserende merken als BMW en Mercedes zijn opvallend open geweest over hun motieven om de X2 en de GLA te bouwen: die modellen zijn er gekomen dankzij het succes van de Evoque.

En toch: autofans hebben het maar moeilijk met de Range Rover Evoque. Aan een auto die zo geleid wordt door z’n vorm moet wel een luchtje zitten, nietwaar? Ja, want het is niet anders: hij is een beetje een sieraad. Kijk maar naar de kopers – voor vrijwel alle eigenaren van een Evoque is hun vierwieler het equivalent van een designertas.

Hij is niet oppervlakkig, die Evoque

Maar je zou de Evoque tekortdoen door ’m als oppervlakkig af te schrijven, enkel omdat mensen ’m kopen om oppervlak­kige redenen. De oude was al meer dan een mooi gezichtje, en voor de nieuwe geldt dat in nog sterkere mate. Hij is goeddeels ook echt nieuw, maar nog even groot als voorheen. Dat is een goede zaak: in de steden waar hij het meest van zijn tijd doorbrengt, is lengte vervelend bij het parkeren, en breedte bij het rijden.

Toch zijn z’n proporties binnen die maten wel veranderd, dankzij een nieuw platform met een langere wielbasis. De structuur van de auto is gewijzigd met de gebruikelijke reden: zodat hij beter rijdt en beweegt, stiller is, veiliger crasht en meer technologie kan huisvesten. De verpakking was dus een kritisch punt, en daarom is ie gemaakt van staal, en niet van dik aluminium. Het interieur, de laadruimte, de benzinetank en de wielen zijn allemaal gegroeid, en bovendien is er ruimte voor een accupakket.

De Range Rover Evoque P300 is een mild hybrid

Bijna alle nieuwe Evoques krijgen een 48-volt mild hybrid-systeem. Een jaar na de lancering komt er ook een heuse plug-in hybride, met een kleinere driecilindermotor. Op dit moment kunnen we alleen rijden met 2,0-liter benzine- en dieselversies die verschillende vermogens leveren, bijna allemaal met vierwielaandrijving en automaten.

We beginnen met de sterkste benzineversie met 300 pk. Dat leek ons opportuun, aangezien mensen nauwelijks nog diesels kopen. Lang verhaal kort: houd er rekening mee dat Range Rover Evoque P300 drinkt – nee, wacht: dat hij zuipt. Als een tempelier. Zelfs het WLTP-cijfer ligt rond de 8,1 l/100 km, maar wie zich wil vermaken achter het stuur, gaat daar makkelijk overheen.

Hoe rijdt de Range Rover Evoque P300?

In de stad is de Evoque stil en gewillig, en de milde hybridetechniek zorgt voor heel soepele en directe stop-startactie. Het is overigens geen systeem dat extra vermogen of koppel biedt, maar het vult wel het gaatje dat de turbo laat liggen als ie op gang moet komen. Op normale wegen zijn z’n prestaties heus effectief genoeg, al valt er midden in het toerengebied niet al te veel te beleven.

De negentraps automaat is weliswaar beter gekalibreerd dan voorheen, maar gedraagt zich soms nog steeds als een babykonijntje: eerst twijfelend, en dan verbluft. En zelfs als hij dan ineens terugschakelt, voelt de auto nooit aan als iets met 300 pk.

Maar je hoeft de Nobelprijs voor Natuurkunde niet te hebben gewonnen om te kunnen begrijpen waarom dat zo is: de Range Rover Evoque P300 weegt 1.900 kilo (plus de bestuurder), waardoor z’n prestaties en z’n verbruik te verklaren zijn. De ophanging is echt helemaal Range Rover: die heeft zelfs niet de pretentie om sportief te zijn.

Toch is het lekker rijden, want hij reageert met een uiterst volwassen precisie op je input. Slecht weer en lange ritten breken je niet op. In bochten hoef je alleen maar aan het stuur te draaien; hobbels storen ’m niet in het minst, wat op slechte wegen een groot voordeel is. Het goede zicht naar buiten en z’n relatief smalle carrosserie zijn prettig in de stad, maar ook op landelijke B-wegen.

De Range Rover Evoque P300 rijdt niet zo fluwelig als de grote Range Rover of de Discovery, maar hij is meegaand genoeg en filtert de weg prima. Hij helt soepel – ook op bergwegen is hij comfortabel. De ophanging is stil, dus je oren krijgen de hobbels en gaten in de weg niet mee – maar je lichaam wel. Het bandengeruis is vrijwel geheel onhoorbaar.

Kan de Range Rover Evoque P300 offroad?

In het terrein, zoals te doen gebruikelijk, voorziet Land Rover in ampele bodemspeling en meer as-articulatie dan de rivalen, en handige terreintractie-elektronica zorgt dat je niet vast komt te zitten. De waaddiepte van 600 millimeter zou best handig kunnen zijn als je een ondiepe rivier wilt oversteken, maar komt wellicht beter van pas als het riool in de stad een hoosbui niet helemaal aankan.

Dan kunnen we tekeergaan over de onwaarschijnlijkheid dat je een chique auto als deze door de modder laat ploeteren. En inderdaad: het interieur van de Range Rover Evoque is nogal luxe. Range Rover produceert een prachtige, modern-luxe rij- en zitomgeving. Sterke, minimalistische rechte lijnen bekleed met prachtig leer.

Als je je billen niet per se wilt planten op een dode koe, is er ook stof, waaronder wol, en zelfs textiel dat als veganistisch wordt omschreven, al is dat alleen maar een ander woord voor kunststof (lees: olie). Hoewel het in dit geval voor een deel bestaat uit gerecyclede plastic flessen.

Wat vind je nog meer binnenin de Range Rover Evoque P300?

Het infotainmentscherm ziet er goed uit en werkt over het algemeen ook goed. Vanaf het SE-niveau krijg je het JLR Touch Pro Duo-systeem, met twee centrale schermen boven elkaar. Het onderste dient normaliter voor de klimaatcontrole. Veeg over het scherm en je komt bij de rij-instellingen – de Comfort-, Eco- en Sport-modi en Terrain Response.

Twee draai- en drukknoppen bevinden zich naast het scherm; die werken lekkerder dan de virtuele touchscreen-­knoppen. Apple CarPlay and Android Auto zitten nu ook in het systeem. Dat werd ook wel tijd. Het is goed geïntegreerd: je kunt door de muziek op je telefoon swipen op het onderste scherm zodat je het bovenste kunt blijven gebruiken voor de navigatie.

Nog wat display-magie: het optionele Ground View-systeem. Camera’s die ­voorop de auto zijn gemonteerd laten op het scherm zien wat er tussen en voor de voorwielen gebeurt: stel je voor dat de motorkap en -ruimte van glas waren. Zoals valt te verwachten, beschouwt Land Rover het als een hulpmiddel om in het terrein rotsen te omzeilen. Maar zoals we allemaal weten, ga je dit gewoon in de stad gebruiken om te zorgen dat je je velgen niet beschadigt bij het inparkeren. Prima.

Veel camera’s in de Evoque

Aan de achteruitkijkspiegel kan ook een camera zijn verbonden, die laat zien wat er achter je gebeurt of bevindt. Dat beeld biedt een prettige breedte (de achterruit van de Range Rover Evoque is miniem) en stelt je in staat verder te kijken dan je achterpassagiers of een volgepakte laadruimte. Maar het is uiteraard tweedimensionaal, wat vreemd aanvoelt als je je ogen van de weg haalt en naar je spiegel kijkt.

De zitpositie achter het stuur is bij Range Rovers altijd zodanig dat je de volledige controle hebt, en in het geval van de Evoque zit je hoog zonder dat het wiebelig of duizelingwekkend wordt. De stoelen omvatten je op een strakke en prettige manier. Achterin kan een volwassene wel zitten, maar niets meer dan dat: het dak en de stijlen komen een beetje naar binnen. Spullen zoals tassen en telefoons kun je in de opbergvakken echter goed kwijt.

En hoe zit het met de styling van de Range Rover Evoque P300?

Nee, we zijn de styling niet vergeten. We wilden je alleen eerst even vertellen dat dit een goede auto is. Zodat je niet het idee krijgt dat alles om het uiterlijk draait en dat de nieuwe Range Rover Evoque geen inhoud heeft. Daar willen we dus niet mee zeggen dat kopers niet in eerste instantie op z’n uiterlijk afgaan. De nieuwe generatie biedt wat het interieur betreft dan ook geen verrassingen – trek z’n voorganger met een dun potlood over en je ziet deze versie.

Maar in navolging van de Velar zijn alle oppervlakken effen, is nergens een vouw of onnodige holte te bekennen en zijn de lijnen ultra-strak. De lichten en grepen zijn prachtig verwerkt en onopvallend, terwijl er meer diepte en detail is aangebracht. De langere wielbasis en grotere wielen voegen veel toe aan z’n houding.

Je draait je eigen succes de nek niet om, maar zelfgenoegzaamheid mag vooruitgang niet in de weg staan. De nieuwe Evoque bevindt zich wat dat betreft op precies de juiste plek. Zo onderscheidend als z’n voorganger was, is hij nog altijd, maar dan geheel eigentijds – perfect.

Deze tweede generatie biedt alleen nog een versie met vijf deuren. De LRX Concept mag driedeurs zijn geweest, maar de verkoopcijfers van de eerste Range Rover Evoque wezen uit dat niemand de Coupé wilde hebben. De idiote Convertible is trouwens ook verdwenen. Heb je er ooit een gezien?

De Evoque is de cashcow van JLR

De basisversie met 150 pk, handgeschakeld, voorwielaangedreven, diesel, en met kleine wielen, kost 56.400 euro (38.600 euro in België). De benzine-uitvoering is vijf mille duurder. Alle andere versies hebben vierwielaandrijving, een automaat en het milde hybridesysteem. De prijslijst loopt op tot 95.000 euro (bijna 70 mille in België) voor de Range Rover Evoque P300 die wij testten. Dat is lekker zakendoen voor Jaguar Land Rover, en dat hebben ze ook wel nodig.

JLR is de afgelopen tijd eigenlijk enkel negatief in het nieuws geweest. Soms hoor je een zelfbenoemde slimmerik zeggen dat de nieuwe Defender ‘van levensbelang is voor de toekomst van het bedrijf’. Niet dus. De Defender is een model waar er relatief maar weinig van worden verkocht; daarom staat hij ook al jaren op ijs.

Het gaat om de auto’s waar je er veel van verkoopt, en geen enkel JLR-model verkoopt beter dan de Evoque. De nieuwe is goed genoeg om te zorgen voor brood op de plank. Daar zullen serieuze bestuurders blij mee zijn, net als de kundige fabrieks­arbeiders in het Engelse Halewood.

Specificaties Range Rover Evoque P300 HSE R-Dynamic (2019)


Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 5.500 tpm
400 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 242 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
186 g/km CO2 G Label

Afmetingen
4.371 x 1.996 x 1.649 mm
(l x b x h)
2.681 mm (wielbasis)
1.925 kg
67 l (benzine)
472 / 1.156 l (bagage)

Prijzen
€ 95.000 (NL)
€ 68.800 (B)

Het vonnis


De tweede generatie Evoque ziet er nog steeds goed uit, rijdt uitstekend en is goed genoeg om opmerkingen over z’n uiterlijk en gewicht weerstand te bieden. Een verfijnde, volwassen auto, maar bepaald niet goedkoop

Reacties

  • Wim Wolters heeft op 29 juni 2019 geschreven:

    De Evoque 300 pk zuipt als een tempelier, volgens de schrijver.
    Het verbruik is 8.1 liter op 100 kilometer.
    Beste schrijver : dat is 1 lter sap op 12 kilometer.
    En u noemt dat ‘zuipen’ ?

    Ikzelf zuip als een tempelier, maar dat is een ander verhaal.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)