Range Rover Sport HST: met zes-in-lijn

Een Range Rover met een vleugje BMW: een zes-in-lijn

Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST Interieur Dashboard
Land Rover Range Rover HST Interieur Dashboard
Land Rover Range Rover HST Interieur Dashboard
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST
Land Rover Range Rover HST Interieur Dashboard
Land Rover Range Rover HST Interieur Dashboard
Land Rover Range Rover HST Interieur Dashboard

Land Rover verkoopt veel diesels. En dat is een probleem, want steeds meer mensen keren het spul de rug toe en kiezen voor benzinemotoren, hybrides en elektrische auto’s. Aanschouw daarom de nieuwe zes-in-lijn-benzinemotor van Land Rover. De zescilinder werd in eigen beheer ontwikkeld in Engeland en moet benzinekopers weer aan de Land Rover helpen.

Je kunt ‘m voor nu alleen nog maar krijgen in de Range Rover Sport HST. De zes-in-lijn produceert dan 400 pk en 550 Nm. Hij sprint in 6,2 seconden naar de 100 km/u en stopt met accelereren bij de 225 km/u. De V6 met supercharger (die je nog kunt krijgen in de F-type) die deze zes-in-lijn vervangt, had 340 pk. Volgens het merk loopt de nieuwe motor een stuk soepeler.

De elektrische supercharger op de zes-in-lijn spoelt in een indrukwekkende 0,5 seconden op naar 120.000 toeren per minuut. Zodra genoeg uitlaatgassen de twin-scroll turbo bereiken, neemt deze de luchtvoorziening van de motor in de Range Rover Sport HST over. De Audi SQ7 en de Bentley Bentayga Diesel hebben bijvoorbeeld zo’n systeem om het turbogat te reduceren.

Range Rover Sport HST krijgt een MHEV-aandrijflijn

Een mild hybridesysteem dat werkt op 48 volt helpt de 3,0-liter een handje mee om de uitstoot te drukken. Tijdens het remmen wint het systeem energie terug en gebruikt deze stroom bij het accelereren om het verbruik en de uitstoot te verminderen. De Range Rover Sport HST heeft geen stekker of een enorm accupakket en kan ook niet volledig elektrisch rijden.

Hoe herken ik de Range Rover Sport HST?

Als je goede oren hebt, hoor je dat er een zes-in-lijn in de Range Rover Sport HST ligt en geen V6 of een diesel. Verder herken je ‘m aan de badges en de koolstofvezel elementen in de motorkap, de grille en op de achterklep. De remklauwen van de Range Rover Sport HST zijn rood. Haal hem in de kleuren Santorini Black, Fuji White, Indus Silver, Firenze Red en Carpathian Grey.

Prijs van de Range Rover Sport HST

Je kunt de Range Rover Sport HST direct bestellen voor 139.020 euro. Wat zijn de alternatieven? De V6-dieselmotor kost 101.150 euro en heeft 250 pk, maar dat is een vieze diesel. De plug-in hybrideversie met 404 pk en een viercilinder kost 101.150 euro – wat dan weer een aardig alternatief is. Of ga voor de 5.0 Supercharged met 525 pk voor 171.960 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests