Bentley Bentayga Diesel

Een diesel in een Bentley. Kan dat?

Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel

‘Mooie Audi Q7’, riep de buurman gekscherend toen we de Bentayga in het te krappe parkeervak prakten. In alle eerlijkheid: elk parkeervak is te krap. En eigenlijk parkeerde de Bentley zichzelf. We lachen een beetje ongemakkelijk en lopen door. Het is dat hij altijd trouw onze pakketjes aanneemt. Een flauwe grap van een jaloerse buurtbewoner, natuurlijk.

Maar in elk geintje schuilt een seintje. De Bentley Bentayga diesel staat, net als de Audi Q7, op het MLB Evo-platform, dat tevens als basis dient voor de Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus. Dat laatste was een uitstekend gevat antwoord geweest op de buurman. Helaas zijn we niet zo ad rem.

Een Audi-dieselhart

Ook het belangrijkste element deelt deze Bentayga met de Q7, of eigenlijk de SQ7: het dieselhart. Het vermogen (435 pk, 900 Nm) is identiek, maar de manier waarop de motor het afgeeft, is meer gefocust op comfort en souplesse dan de sportieve tune van de Audi.

De 4,0-liter triturbo V8 is een imposant technisch meesterwerk, een drietrapsraket waarmee de oorlog aan het turbogat werd verklaard. Onderin de toeren duwt een compacte elektrische compressor (waarvan de turbine 70.000 tpm draait) meteen liters lucht de motor in.

Het blok van de Bentley Bentayga Diesel is ingewikkeld

Twee reguliere turbo’s verstoppen zich in de V van de V8. Eén daarvan gaat direct aan de slag wanneer hij uitlaatgassen proeft. De andere is gesloten en wacht rustig af tot de motor 2.200 tpm bereikt, om in het hogere toerenbereik voor nog meer lucht te zorgen.

We bekeken de technische tekeningen en concludeerden dat het geheel ingewikkelder in elkaar zit dan een stel iPhone-oortjes dat je net uit je jaszak haalt. We hebben nu al medelijden met de hobbyist die over 30 jaar zo’n ding koopt en er zelf aan probeert te klussen.

Is het turbogat dan in zijn geheel geëlimineerd? Niet helemaal; zodra je het gaspedaal indrukt, aarzelt de motor een fractie van een seconde, ook wanneer je zelf alvast terugschakelt. Maar zodra de Bentley Bentayga Diesel wakker is, trekt hij weg en blijft hij als een op hol geslagen locomotief doorstomen.

Je neemt hem voor de luxe…

En waar de W12-versie in 4,0 seconden naar de 100 km/u schiet, doet de V8 diesel het in 4,8 seconden. Gevoelsmatig had het net zo goed 6 of 7 seconden kunnen zijn, maar dat betekent niet dat de Bentayga tekortschiet. Een tragere sensatie is perfect voor deze SUV.

Je wilt snel weg zijn als het nodig is, maar je wilt niet te diep in je stoel gedrukt worden of het je passagiers oncomfortabel maken. Een privéjet haalt met gemak 1.000 km/u, maar godzijdank voelt het niet zo. Stel je eens voor dat je twaalf uur lang doodsangsten uitstaat. Het stille interieur en het rijcomfort absorberen alle beleving.

En vergeet ook zeker niet dat dit de zuinigste Bentayga is. Sterker nog: met 210 g/km is het de meest broeikaslieve Bentley van dit moment. Het is de verstandigste keuze – voor zover verstandige keuzes en Bentleys samengaan.

Is de Bentley Bentayga Diesel wel future proof?

Al moet je goed nadenken over je toekomstige vakantiebestemmingen. Duitsland heeft zojuist besloten dat steden zelfstandig diesels mogen verbannen. Parijs, Madrid, Athene en Mexico-Stad zijn al bezig stappen tegen de dieselmotor te ondernemen. En ook in Nederland smeedt de overheid plannen om hem stilletjesaan in de ban te doen. De dagen van de diesel lijken geteld. Als het zo doorgaat, stoot de Bentayga straks helemaal niets meer uit; hij mag geen meter meer rijden.

Hoe on-Bentley de motor is, zo des Bentleys is het interieur. De afwerking is subliem, de materialen zijn prachtig en we noemden het al eerder een van de best afgewerkte interieurs ter wereld. Echter mist de Bentayga onderscheidend vermogen. De Lamborghini Urus, bijvoorbeeld, heeft een prachtige straaljager-achtige Anima-knop als pronkstuk. Het is iets kleins, maar het voelt bijzonder. En als je bij de concurrentie kijkt, word je helemaal duizelig van de gadgets, autonome functies en nieuwigheden.

We willen niet zeuren…

Kijk naar de 7-serie met gebarenbediening en een verwarmbare armleuning. Of naar Rolls-Royce met een sterrenhemel. Of naar de veel goedkopere Volvo XC90 met z’n kristallen pookknop. En zullen we het maar niet over Tesla hebben? De Bentayga verrast niet met gave hebbedingetjes. Zelfs niet alle opbergvakjes zijn verlicht. Die in de armsteun moet je bijvoorbeeld handmatig openen, als een of andere barbaar, waarna je in een diep donker gat tuurt.

Natuurlijk heeft de Bentley massagestoelen, maar die heb je al in een Renault Talisman. En voor een prijskaartje ten noorden van 224.687 euro (180.290 euro in België) verwacht je minimaal twee armpjes die uit de leuning verschijnen, je schouders loskneden, je een kopje thee aanbieden en vragen hoe je dag was.

Het voelt niet zo speciaal

Als je door de fijne stiksels, het hoogpolige tapijt, de bordeelwaardige sfeerverlichting en de prachtige materialen heen kijkt, is de uitrusting niet heel indrukwekkend. Een Bentley moet iets speciaals bieden; dat is de hele reden dat je zo’n bult geld neergooit. En het rijden in deze Bentley voelt gewoon niet zo speciaal.

Je kunt beargumenteren dat dit soort gimmicks niet bij Bentley past, omdat de leeftijd van de doelgroep richting de drie cijfers gaat en het belangrijkste accessoire een gefreesde aluminium asbak is (die heeft ie, trouwens). Maar als je in grote steden kijkt wie er achter het stuur zit, is het vaak een jonge rapper of voetballer.

Nog even terugkomend op de flauwe Q7-vergelijking: de Audi kost ‘slechts’ 131.540 euro (94.490 euro in België). De afwerking van de SQ7 kan niet tippen aan het vakwerk van de 53 Bentley-kunstenaars die 130 uur aan het Bentayga-interieur besteden, maar qua luxe extraatjes doet hij weinig voor de Brit onder. De afweging die je moet maken: betaal je voor de Bentley-­badge en het aanzien (jaloerse buurmannen daargelaten)? Of biedt Audi hier zowaar een veel betaalbaarder alternatief?

14
20
Specificaties

Specificaties Bentley Bentayga Diesel

Motor

3.956 cc
V8 triturbo
435 pk @ 3.750 tpm
900 Nm @ 1.000 tpm

Aandrijving

vier wielen
8v automaat

Prestaties

0-100 km/u in 4,8 s
top 270 km/u

Verbruik (gemiddeld)

7,9 l/100 km
201 g/km CO2  F Label

Afmetingen

5.140 x 1.998 x 1.742 mm
(l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.399 kg
85 l (diesel)
484 / 1774 l (bagage)

Prijzen

€ 320.092 (NL)
€ 180.290 (B)

Vonnis:

De dieselmotor is subliem en past perfect bij het ontspannen karakter van de Bentayga. Hij biedt je alles wat je wilt en is de meest verstandige keuze. Alleen: wil je überhaupt nog wel een diesel? En waarom dan geen Audi SQ7?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws