Fans van auto’s uit Stuttgart met de motor in de bips, kennen Rauh-Welt Begriff, of gewoon RWB. Het bedrijf uit Japan voegt breedte en spoilerspul toe aan luchtgekoelde Porsches. Het is makkelijk om de dikdoenerij af te doen als een manier om likes te vergaren op Instagram, maar dan oordeel je te snel. De verbouwde Porsches zijn volbloed racers, in de eerste plaats gebouwd om serieuze tijden neer te zetten bij Time Attack-wedstrijden. We gingen op bezoek bij Rauh-Welt Republik, het epicentrum van de schokkende Elfjes. De eerste creatie van RWB-baas Akira Nakai was een Porsche 930 met de naam Stella. Het kostte tien jaar om deze auto volledig te ontwikkelen tot wat hij nu is. De matzwarte 911 sloeg aan en nu vliegen liefhebbers van over de hele wereld de slijptol-aficionado in om hun Porsche een breed stel heupen te geven. Bodykits verkoopt Nakai niet los, hij bouwt elke RWB zelf. Met een sigaret in de ene hand laat hij de andere langs de carrosserie glijden om vervolgens met afplaktape en goed inschattingsvermogen het plaatwerk aan stukken te snijden. Nul keer meten, één keer zagen. Er is nog een minder bekende drijvende kracht achter het succes van RWB. Want achter het brede rubber van een RWB-Porsche schuilt een minutieus afgesteld onderstel. De wegligging en de motortuning neemt Tetsuro Yamazaki voor zijn rekening. Hij en Akira Nakai waren twintig jaar oud toen ze samen RWB oprichtten, tien jaar geleden. Sinds vijf jaar hebben ze hun eigen werkplaats, die je op de foto’s ziet. RWB werkt aan atmosferische Porsches en aan turbo-modellen. Maar bizar vermogen is nooit het doel.
Gewichtsreductie en afstellen voor betrouwbaarheid is waar het om draait. Daarom vervangt RWB de deuren, de schermen en het dak door koolstofvezel exemplaren. De twee weten tot wel 400 kilo gewicht te strippen van een Porsche. Stella weegt bijvoorbeeld slechts 980 kilo. Het effect van de ingrepen? Op het circuit van Tsukuba is een RWB-exemplaar meer dan zes seconden sneller dan een normale Porsche 911, die er 1 minuut en 6 seconden over doet. Een RWB is zelfs sneller dan een Radical SR4. Serieus snel, dus. Foto’s: Mark Riccioni

Reacties

  • TG heeft op 5 januari 2020 geschreven:

    Prachtig werk en resultaat.
    Hoe is het mogelijk om het dak te vervangen voor koolstofvezel dit is toch 1 geheel?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)