
In de vroege ochtend van 29 juni 2010 deed de Pagani Zonda R de 22,8 kilometer lange Nordschleife in 6 minuten en 47,5 seconden. Niet veel later pakte het V12-monster de snelste tijd op het testcircuit van TopGear: 1 minuut en 8,5 seconden.
Pagani claimde met de Nürburgring-tijd het record voor een ‘road-based car’ (een nogal vaag begrip), waarmee het record van de Ferrari 599XX – dat maar een paar maanden eerder werd gezet – met meer dan tien seconden werd verpulverd.
De discussie over de geldigheid van het record is niet meer relevant. De Porsche 911 GT2 RS deed het rondje 0,2 seconden sneller – en die heeft een kenteken. Wat de indrukwekkendheid van Porsches record nog even extra benadrukt.
Of het exact deze Pagani Zonda R was die op die zomerochtend de Groene Hel trotseerde, durven we niet met zekerheid te zeggen, door het gebrek aan kenteken. Alle stickers komen overeen, dat wel. En hoeveel van de 15 Zonda R’s rijden er nou met zulke stickers? Dezelfde dealer verkoopt ook de Bugatti Chiron-persauto’s die je kent van alle foto’s. We sluiten niets uit.
Specificaties Pagani Zonda R
De 6,0-liter V12 produceert 750 pk en 710 Nm koppel. In 2,7 seconden sprint de Zonda R naar 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 350 km/u. Oh, en hij is te luid voor de meeste circuits. De prijs? Die is op aanvraag. Nieuw kostte de Pagani Zonda R 1,5 miljoen euro. Wat tegenwoordig een belachelijk koopje zou zijn. Verwacht een veelvoud daarvan. Hij staat in Duitsland.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Pagani Raduno: 27 Zonda’s en Huayra’s doen een tourritje door Italië

Pagani Zonda S ’Blu Francia’ in de kreukels

Vrouw boos om revvende Pagani Zonda

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

Deze Pagani Huayra Epitome is de eerste en enige Huayra met een handbak

VIDEO: Is de Pagani Utopia een echte V12-hypercar of alleen een kunstwerk op wielen?

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
