Nog maar een jaartje wachten en dan komt ie eindelijk: de reïncarnatie van de Renault 5. De elektrische hatchback ziet er niet alleen tof uit, maar wordt ook nog eens een handige powerbank voor je huis. Dit is niet alleen handig als het stroom uitvalt, je kunt er ook nog eens de laadkosten mee halveren, zo meent het bedrijf Mobilize. Ook andere elektrische Renaults kunnen straks bidirectioneel laden.

Bidirectioneel laden houdt in dat je niet alleen stroom naar de batterij van de auto kunt sturen, maar ook de andere kant op. Er zijn drie verschillende soorten bidirectionaal laden: van de auto naar andere elektrische apparaten, naar je huis en naar het elektriciteitsnet. Terugleveren, dus. En dat is best interessant, want daarmee kun je leuk besparen.

Bidirectioneel laden is overigens niets nieuws. De Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 kunnen al laden naar andere EV’s en andere elektrische apparaten. Handig als je onderweg de Airfryer wilt aanslingeren. De Ford F-150 Lightning en Rivian R1T kunnen dan weer leveren aan het net, maar die zijn nog niet via de officiële kanalen leverbaar in Nederland.

Geld besparen met je Renault 5

In de avond schijnt de zon doorgaans minder, maar dat is wel voor veel mensen het moment dat ze veel stroom gebruiken. Als je je Renault 5 overdag met zonne-energie oplaadt, dan kun je die energie in de avond weer gebruiken. Dat zal allicht iets gunstiger zijn dan overdag de energie terug leveren en in de avond dure stroom afnemen.

Of je gaat nog wat tactischer te werk. Op momenten dat de energieprijs laag is (bijvoorbeeld tijdens daltarief) kun je laden. Dan kun je op het moment dat het stroom veel oplevert die stroom weer teruggeven aan het net. In theorie zou je dan wat winst kunnen maken zonder er echt iets voor te doen. De auto levert dan geld op terwijl hij op de oprit staat.

Speciale wallbox om terug te leveren aan het huis en net

Renault werkt samen met Mobilize voor het bidirectionaal laden. Je moet een speciale wallbox hebben om terug te kunnen leveren aan het huis en het net. Daarnaast stelt het bedrijf een energiecontract op voor jouw huis. Het bedrijf schat in dat de oplaadkosten van eigenaren van Renault 5’s halveren als ze alle middelen slim inzetten.

De baas van de elektrische systemen bij Renault, Eric Blanchard, zegt dat hij geen problemen verwacht met de staat van de batterij wanneer er telkens energie in en uit gaat. Hij bevestigt dat het bidirectionaal laden ook bij de komende modellen van de Megane E-Tech en elektrische Scenic komen. En dan vast ook de daaropvolgende elektrische modellen.

Reacties

  • Edward heeft op 4 september 2023 geschreven:

    Ze verplichten dus een energiecontract wat je niet meer zelf kunt inregelen???????

    Reageer
  • Peter Scheer heeft op 16 juni 2023 geschreven:

    De Nissan Leaf is als 1 van de eerste die terug kunnen leveren aan het huis en Net. Eigenlijk heb ik deze daarvoor gekocht. Alleen de laad/teruggeef paal is vreselijk duur gemiddeld zo’n 5500 euro.

    Reageer
  • Maarten heeft op 16 juni 2023 geschreven:

    Interessant, zeker als dit niet ten koste gaat van je fabrieksgarantie (die dikwijls is gedefinieerd als “x gereden KM en/of x jaar leeftijd)

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)