TopGear probeerde zojuist de nieuwe Renault Captur. In het nummer dat half juni uitkomt, lees je ons volledige rijverslag. Nu alvast de eerste indrukken.

Testobject: Renault Captur
Uitvoering: dCi 90 Dynamique
Locatie: Biarritz, Frankrijk
Weersomstandigheden: warm en bewolkt

Wat reden we?
Renaults eerste stap tussen de mini-crossovers, de op het platform van de Clio gestoelde Captur.

Beviel het?
Tja, om nou te zeggen dat we staan te springen van enthousiasme: nee. Dat ligt niet eens per se aan de Captur zelf. We weten dat de rest van de wereld het met ons oneens is, maar het hele concept van een hoge, softe, nauwelijks meer praktische maar wel minder vermakelijke versie van een topautootje blijft ons nogal tegen de borst stoten. Ten opzichte van de Clio mist de Captur scherpte, en hij biedt (in tegenstelling tot concurrenten) niet de optie van vierwielaandrijving om z'n uiterlijke poeha te onderbouwen. Neem toch een Clio Estate, mensen, of als het echt hoog en stoer moet zijn: een Dacia Duster met 4WD.

Nog bijzonderheden?
Dat zeker. Ook deze creatie van Laurens van den Acker is weer in talloze kleurcombinaties en met vele personalisatie-opties te krijgen; je stelt in een oogwenk een uitvoering naar je hart samen (hoera voor two-tone lak!). Hij zit vol lolligheden als een dashboardla in plaats van een -kastje, afritsbare en wasmachinebestendige bekleding, en het prima R Link-systeem. Ondanks z'n robuuste voorkomen weegt ie nauwelijks 100 kilo meer dan de Clio, en ook in dit model is de bekende dCi 90-motor een toonbeeld van geringe dorst: Renault geeft een gemiddeld verbruik op van 3,6 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 95 g/km, genoeg voor 20 procent bijtelling.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De Captur staat vanaf dit weekend bij de dealer. Hij is er als TCe 90, met een fijne en zuinige driecilinder, of als TCe 120. Die laatste komt altijd met de dubbelkoppel-automaat EDC. Dieselen kan met de door ons gereden dCi 90 met handgeschakelde vijfbak. Later wordt ook deze motor met EDC leverbaar. De Nederlandse vanafprijs van de Captur bedraagt 15.990 euro, dat is 1.000 euro meer dan een Clio Estate.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Behalve z'n guitige uiterlijk zien we niet direct wat de Captur toevoegt aan het automobiele landschap. Hij biedt je een iets hogere zit ten opzichte van de Clio, en de buren zullen denken dat je een onverschrokken maar stijlvol modderfiguur bent. In werkelijkheid krijg je vooral een meer afstandelijke rijervaring en geen terreincapaciteiten. Wil je met de mode meegaan, negeer dan gerust ons geroep in de ruimte, maar wil je ons advies: koop voor minder geld een betere Renault.

Reacties