Renault Captur: gevangen in stijl

Renault komt op de Salon van Genève met twee concept cars; de ene is nog onbekend, de andere is deze Captur.

De vraag wat de Captur dan wel precies voor een auto mag zijn, is meteen knap lastig te beantwoorden. Een crossover ja, maar dat is een woord dat inmiddels te pas en te onpas in de marketingblabla van elk merk tevoorschijn wordt getoverd omdat ‘mix’ of ‘mengeling’ niet interessant genoeg klinkt. De Captur staat hoog op zijn wielen wat terreinauto-achtig overkomt, heeft twee deuren dus wil ook coupé zijn, heeft een afneembaar dak wat weer cabrio of roadster heet, en een soort vleugeldeuren die je doorgaans alleen op sportauto’s tegenkomt. 

Laurens van den Acker, onze landgenoot en designbaas van Renault, heeft weer zijn uiterste best gedaan om zo veel mogelijk lijnen en lijntjes, kleuren en kleurtjes, vormen en vormpjes, en materialen en materiaaltjes in één autodesign te duwen. En daar is hij met glans in geslaagd, want de Captur is een waar bombardement op je ogen; waar je ook kijkt, er gebeurt wat. Begrijp ons niet verkeerd, we vinden de Captur er zonder meer spectaculair uitzien, maar het heeft iets van een kind dat in een snoepwinkel niet kan kiezen en daarom besluit zich maar gewoon met alles vol te proppen. Anders gezegd: als je van ADHD een auto zou kunnen maken, zou hij er zo uitzien.

Bijzonder is dat het wel lijkt of de Captur een jas aanheeft. De onderste laag is een matte kunststof (kijk maar naar de voor- en achterkant, en de wielkasten), waar overheen een een glimmende kunststof is gedrapeerd (de flanken). Het zou best kunnen dat we zoiets al eerder gezien hebben, maar we zouden geen idee hebben waar. Geinig!

De Captur is ongeveer zo lang als een Mégane, maar een stuk breder en hoger. Hij is voorzien van een 160 pk en 380 Nm sterke 1.6-diesel met twee turbo’s, die zijn kracht via een automaat met dubbele koppeling naar zijn buitenformaat (22″!) wielen voert. Voor de power daar is, gaat hij nog even via een nieuw differentieel dat kijkt wat de ideale verdeling over de wielen is voor zoveel mogelijk tractie: RX2 noemt Renault dat systeem.

Uiteraard zegt Renault dat de Captur een belangrijke aanwijzing is voor de kant die het merk designtechnisch op wil. Die neus, met dat grote logo, die zien we nog wel op toekomstige Renaults terugkeren. Maar of die ook zo’n jas aan zullen hebben..?

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken