Autosport, zo wordt vaak gezegd (maar lang niet altijd terecht), verbetert de soort. Dat is een theorie die de Renault Clio 182 Trophy moet kunnen onderschrijven. Er werden slechts 500 rechtsgestuurde exemplaren voor het VK gemaakt en slechts 50 stuks met het stuur aan de goede kant voor Zwitserland – ga er maar een zoeken…
Separate reservoirs voor olie en gas zorgen voor steviger schokdemping, terwijl de hydraulische bumpstops en kortere veren van de Renault Clio 182 Trophy betekenen dat hij 10 millimeter lager ligt dan de Cup-versie. Deze dempers kostte 10 keer meer dan normale dempers. Ook de Recaro-stoelen zaten 10 millimeter lager.
Hij kostte in 2005 een hele hoop geld voor een Frans boodschappenwagentje met vies plastic in het interieur en een bus-achtige zitpositie, maar de Renault Clio 182 Trophy is klein en wendbaar, en de 180 pk die uit de atmosferische 2,0-liter komt, is optimaal om z’n 1.090 kilo voort te bewegen.
Met andere woorden: hij communiceert fenomenaal. Mocht je er een tegenkomen, koop ’m dan. De prijzen liggen tussen de 7.000 en de 15.000 euro voor een linksgestuurd exemplaar. We vonden in Nederland één geïmporteerd exemplaar uit Zwitserland (met het stuur aan de juiste kant) voor 21.950 euro.
Reacties