
Autosport, zo wordt vaak gezegd (maar lang niet altijd terecht), verbetert de soort. Dat is een theorie die de Renault Clio 182 Trophy moet kunnen onderschrijven. Er werden slechts 500 rechtsgestuurde exemplaren voor het VK gemaakt en slechts 50 stuks met het stuur aan de goede kant voor Zwitserland – ga er maar een zoeken…
Separate reservoirs voor olie en gas zorgen voor steviger schokdemping, terwijl de hydraulische bumpstops en kortere veren van de Renault Clio 182 Trophy betekenen dat hij 10 millimeter lager ligt dan de Cup-versie. Deze dempers kostte 10 keer meer dan normale dempers. Ook de Recaro-stoelen zaten 10 millimeter lager.
Hij kostte in 2005 een hele hoop geld voor een Frans boodschappenwagentje met vies plastic in het interieur en een bus-achtige zitpositie, maar de Renault Clio 182 Trophy is klein en wendbaar, en de 180 pk die uit de atmosferische 2,0-liter komt, is optimaal om z’n 1.090 kilo voort te bewegen.
Met andere woorden: hij communiceert fenomenaal. Mocht je er een tegenkomen, koop ’m dan. De prijzen liggen tussen de 7.000 en de 15.000 euro voor een linksgestuurd exemplaar. We vonden in Nederland één geïmporteerd exemplaar uit Zwitserland (met het stuur aan de juiste kant) voor 21.950 euro.
Meer van TopGear


Is zo’n kekke Renault Clio RS na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De Heetste 11: Renault 5 Turbo 2

De Heetste 11: Volkswagen Golf V GTI

De Heetste 11: Honda Civic Type R

De Heetste 11: Renault Mégane R26.R

De Heetste 11: Ford Focus RS

De heetste 11: Lancia Delta Integrale EVO 2

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper
