
Autosport, zo wordt vaak gezegd (maar lang niet altijd terecht), verbetert de soort. Dat is een theorie die de Renault Clio 182 Trophy moet kunnen onderschrijven. Er werden slechts 500 rechtsgestuurde exemplaren voor het VK gemaakt en slechts 50 stuks met het stuur aan de goede kant voor Zwitserland – ga er maar een zoeken…
Separate reservoirs voor olie en gas zorgen voor steviger schokdemping, terwijl de hydraulische bumpstops en kortere veren van de Renault Clio 182 Trophy betekenen dat hij 10 millimeter lager ligt dan de Cup-versie. Deze dempers kostte 10 keer meer dan normale dempers. Ook de Recaro-stoelen zaten 10 millimeter lager.
Hij kostte in 2005 een hele hoop geld voor een Frans boodschappenwagentje met vies plastic in het interieur en een bus-achtige zitpositie, maar de Renault Clio 182 Trophy is klein en wendbaar, en de 180 pk die uit de atmosferische 2,0-liter komt, is optimaal om z’n 1.090 kilo voort te bewegen.
Met andere woorden: hij communiceert fenomenaal. Mocht je er een tegenkomen, koop ’m dan. De prijzen liggen tussen de 7.000 en de 15.000 euro voor een linksgestuurd exemplaar. We vonden in Nederland één geïmporteerd exemplaar uit Zwitserland (met het stuur aan de juiste kant) voor 21.950 euro.
Meer van TopGear


Is zo’n kekke Renault Clio RS na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de leukste kleine hot hatches van Renault en Alpine door de jaren heen

VIDEO: Renault Clio verremt zich en maakt keurige stoppie in het weiland

Renault wordt steeds braver, maar gelukkig kun je nog een nieuwe Clio V6 kopen

Renault Clio review: Ziet er weer fris uit, hoe rijdt ie voor de rest?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De Heetste 11: Renault 5 Turbo 2

De Heetste 11: Volkswagen Golf V GTI

De Heetste 11: Honda Civic Type R

De Heetste 11: Renault Mégane R26.R

De Heetste 11: Ford Focus RS

De heetste 11: Lancia Delta Integrale EVO 2

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
