TopGear reed zojuist de nieuwe Renault Mégane GT. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Mégane GT
Uitvoering: Energy TCe 205 EDC
Locatie: Lissabon
Weersomstandigheden: droog, beetje zon en bijna 20 graden, hoe winters

Wat reden we?
Als een van de laatste modellen van Renault is ook de Mégane geheel vernieuwd, waarbij Renaults nieuwe vormtaal van de Nederlandse designer Laurens van den Acker uiteraard ook is toegepast. Daarmee ziet de nieuwe Mégane er weer fris en bij de tijd uit, met een laag en breed profiel, meer binnenruimte en een hoger kwaliteitsniveau.

Beviel het?
Zeker, want we reden de GT-versie en die heeft iets meer dan 200 pk. Met een vanafprijs van 31.290 euro waarvoor je veel spulletjes krijgt zoals dat fraaie rechtopstaande infotainmentscherm bijvoorbeeld, en lichtmetalen velgen en sportstoelen.

Nog bijzonderheden?
Het 4Connect-systeem, ofwel meesturende achterwielen. De Mégane wordt door z’n voorwielen aangedreven, de achterwielen sturen tot 60 km/u (of tot 80 als je de Sport-stand hebt ingeschakeld) tegen waardoor je net even wat meer wendbaar bent. Boven de 60 (of 80) sturen de achterwielen mee waardoor de auto stabieler in bochten ligt. Maar op het dynamische rijkarakter van de Mégane GT pakt het soms wat nerveus uit: het stuurgedrag verandert op bochtige wegen naar onze smaak wat te vaak waardoor je jezelf telkens opnieuw moet ‘ijken’ om de grenzen van z’n kunnen aan te voelen. Het zal vast wennen, en op de Talisman – die een wat ander rijkarakter heeft – vonden we het prettig, op de Mégane biedt het af en toe verwarring.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De nieuwe Renault Mégane is leverbaar met drie verschillende benzinemotoren (van 100, 130 of 205 pk, prijzen starten bij 20.290 euro, allen met 25 procent bijtelling) en drie diesels (twee met 110 pk waarvan eentje als automaat, die is wat minder zuinig, en een versie met 130 pk, prijzen vanaf 23.890 euro en allemaal met 21 procent bijtelling). Vanaf maart in de showroom. Natuurlijk staat er ook een RS-versie in de pijplijn. Yes!

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Voor iets meer dan 31 mille heb je een fijn uitgeruste en bijzonder sportieve auto; dat is een betere aanbieding dan de Peugeot 308 GT die hetzelfde vermogen heeft maar bijna 4 mille meer kost. Doorsparen voor een Volkswagen Golf GTI (220 pk, vanaf 35 mille) is een optie, als je van een kale auto houdt.

 

Reacties