Renault sluit Mégane II radicaal af

Het zijn puur de prestaties die tellen bij de Mégane R26.R van Renault Sport waarbij de zoektocht naar te besparen gewicht maar liefst 123 kg aan winst heeft opgeleverd. Hoe doen ze dat?
 
Nou om te beginnen een hoop onderdelen gewoon weglaten: achterbank en achtergordels eruit, alle airbags behalve die van de chauffeur, airco, ruitenwisser achter, mistlampen voor en een groot deel van de geluidsisolatie.
 
Verder heeft deze auto, waarvan slechts een serie van 450 stuks zal worden gemaakt, een carbon motorkap, carbon stoelen met een aluminium onderstel (-25 kg), zespunts gordels en kan optioneel worden uitgerust met een titanium uitlaatsysteem!
 
Verder is het onderstel aanpakt voor een werkelijk compromisloos rijgedrag, waarmee Renault nog eens onderstreept dat deze Mégane vooral gemaakt is voor liefhebbers die regelmatig naar circuitdagen gaan.
 
Om de R26.R goed in de hand te kunnen houden, krijgt ie Brembo remklauwen, voor met vier zuigers en geperforeerde remschijven. De motor is gelijk gebleven, maar de prestatie zijn er door het lagere gewicht op vooruit gegaan: een acceleratie van 0 tot 100 in 6,0 seconden. Met de R26.R heeft Renault op de Nordschleife een recordtijd gerealiseerd in zijn klasse met 8 minuten en 17 seconden.
 
Maar bij ieder goed nieuws hoort ook slecht nieuw en dat is dat de Mégane R26.R alleen in leverbaar wordt in Engeland (230 stuks), Frankrijk (126), Zwitserland, Spanje en Duitsland (allemaal 26 stuks). Er zijn drie kleuren (grijs, wit en blauw) en de auto kent een aantal verschillende stripings.
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken