Renault Scénic: 1e rij-indruk

TopGear reed afgelopen week de gefacelifte Renault Scénic. In het nummer dat medio maart verschijnt, lees je het uitgebreide testverslag. Nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Grand Scénic
Uitvoering: Energy dCi 110
Locatie: Noord-Holland
Weersomstandigheden: ijskoud maar zonnig

Wat reden we?

De Scénic, Renaults legendarisch succesvolle midi-mpv die zojuist een milde facelift heeft gekregen. We probeerden de iets grotere Grand-uitvoering.

Beviel het?
Ja, al werden we er niet heel warm van, zoals je je kunt voorstellen. Wel letterlijk, overigens, want de kachel deed het prima. De Scénic is simpelweg een bijzonder comfortabele en ruime manier om jezelf te verplaatsen.

Nog bijzonderheden?
De nieuwe Energy dCi 110-variant scoort 20 procent bijtelling (net als z’n 130 pk sterke broertje, overigens), zonder een al te groot groen stempel met zich mee te dragen. Als in: sloom en lijzig te rijden. De dieselmotor voelt juist krachtig aan en draait soepeltjes z’n toeren, terwijl ie zich qua geluid op de achtergrond houdt en het verbruik ontzettend laag blijft (gemiddeld 4,1 l/100 km, volgens Renault). Prettig.

Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
Momenteel kun je de nieuwe Scénic al bestellen; vanaf 19 februari staat ie in de Nederlandse showroom. Je kunt kiezen uit drie benzinemotoren: de 1.6 16V 110, de TCe 130 en de 2.0 16V 140 met cvt-transmissie. De relatief ouderwetse 1.6, met 23.990 euro de goedkoopste uitvoering, wordt overigens in juli vervangen door een nieuwe TCe met 115 pk. Dieselen kun je met de Energy dCi 110, de dCi 110 EDC en de Energy dCi 130. Wij reden de eerste, die is er in Nederland vanaf 29.590 euro. Uiteraard zijn alle uitvoeringen er ook als Grand Scénic (+1.000 euro) of als Grand Scénic 7-zitter (+1.900 euro).

Kom maar door met het eindoordeel dan!
De Scénic is niet voor niets een absolute verkooptopper in zijn segment, in zowel Nederland als de rest van Europa. Het ding is slim, ruim en rijdt best prima. De zuinige Energy dCi 110 is bovendien zeker geen tergende eco-straf. Je bloed zal er niet direct sneller van gaan stromen, maar hé: had je maar geen 2,3 kinderen plus labrador moeten nemen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken