Renault Scénic: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Renault Scénic. Lees onze eerste indrukken

Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk
Nieuwe Renault Scénic: 1e rij-indruk

Dat lijkt wel een mega-Clio.

Klopt, niet gek hè? De nieuwe Renault Scénic breekt designtechnisch met zijn busjesvormige voorgangers en toont de ontwerptaal van Laurens van den Acker in al zijn glooiende glorie. Wat ons betreft een van de frisser ogende manieren om je kroost in het rond te zeulen.

Maar hij ziet er vooral zo goed uit door die enorme wielen.

Dat is precies waarom Renault ze in de standaarduitrusting heeft opgenomen. Ja, elke Renault Scénic – zelfs het kale basismodel met wieldoppen – krijgt 20 inch velgen. De Fransen gingen zelfs zo ver dat ze een samenwerking aangingen met Goodyear, Michelin en Continental, die op grote schaal banden ontwikkelden om de prijs bij vervanging laag te houden. Geen half werk (en een voorteken dat we op meerdere volumemodellen velgen van dit formaat zullen gaan zien).

Tof. Beviel de testrit?

Jazeker. We probeerden de vlotte, geciviliseerde TCe 130 met handbak, in de rijk uitgeruste Bose-uitvoering. De Scénic kreeg een grotere spoorbreedte voor strakker bochtengedrag en heeft dezelfde rij-modi als de Talisman en de nieuwe Mégane. Dat betekent dat je kunt kiezen uit Neutral, Comfort of Sport, of een persoonlijke combinatie. In de eerste modus rijdt de Scénic het prettigst; in Comfort wordt het gaspedaal wat week en in Sport vindt hij het leuk om het motorgeluid via de speakers door te geven. Nergens voor nodig.

Overigens is het effect van de forse velgen wel een beetje te voelen. Het onderstel wordt zelfs op aardig wegdek al tamelijk onrustig, dus wellicht zul je af en toe een beetje Roosvicee moeten opdweilen.

Kan ik mijn hele familie erin proppen?

Wonderlijk genoeg: nee. Tenminste, als je semi-volwassen kinderen hebt. Zelf kunnen we, met onze Hollands gemiddelde lengte, achterin onze knieën niet kwijt als we de voorstoel op onszelf hebben afgestemd. Bovendien zitten we met een scheve nek; mede door het panoramadak in onze testauto, maar ook zonder die optie zit de zijkant van het dak in de weg. Best lullig, in iets wat een ‘ruimte-auto’ zou moeten zijn. In de Grand Scénic, die langer, hoger en slechts 1.200 euro duurder is, zitten we overigens zonder problemen – en daarin kun je ook nog een derde zitrij krijgen voor de allerkleinsten. Ga dus voor Grand, is ons advies.

Zit de nieuwe Renault Scénic tot de nok toe vol met technologie?

Och, geloof ons: als je houdt van schermpjes en appjes en piepjes en sensortjes, kun je je lol op. Het interieur volgt de weg die door de Talisman werd ingezet, met een rechtopstaand infotainmentscherm en weinig knoppen. Het oogt allemaal netjes, maar we hopen dat het de tand des tijds doorstaat. Slopende kinderen én trillingen door die flinke velgen, dat kan bij elkaar nogal wat van je interieurafwerking vergen.

Wat kost al die praktische pracht?

De nieuwe Renault Scénic is in Nederland vanaf 25.490 euro te bestellen. Onze testauto, de TCe 130 Bose, kost 31.790 euro. Vanaf november vind je ‘m bij de dealer – de Grand Scénic komt een maandje later.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws