TopGear reed zojuist de gloednieuwe Renault Twingo. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Twingo
Uitvoering: Energy TCe 90 Stop & Start Dynamique
Locatie: Nantes, Frankrijk
Weersomstandigheden: licht bewolkt, droog

Wat reden we?
De nieuwe Renault Twingo, Renaults meest guitige stadssnoepje, in frisse kleurtjes en met speelse opties. Allemaal vooral heel erg leuk als je meisje/vrouw bent. Om onze mannelijkheid te onderstrepen, reden we de snelste versie, met 90 pk en, oh ja, hij heeft de motor achterin liggen en achterwielaandrijving. Een feestje dus!

Beviel het?
Nou, dat feestje bleef uit. Een potje driften is er niet bij: alleen met een nijptang kun je het esp uitzetten – mits je het goede kabeltje doorknipt. Van de achterwielaandrijving en de motor achterin merk je eigenlijk alleen iets in de balans van de auto. Het gewicht zit achterin, de besturing is heel licht en bovendien nogal indirect. En van de 90 pk’s die de motor zou moeten leveren, kregen wij er gevoelsmatig een derde minder. Hij is niet snel en niet scherp, hij is gewoon heel funky en ruim. Leuk en prima voor in de stad.

Nog bijzonderheden?
Je zou verwachten dat wanneer de motor achterin ligt, je voorin bagageruimte hebt – en achterin dus niet. Mis. Achterin blijft best wat ruimte over (die wel snel warm wordt doordat de motor vlak onder de kofferbakbodem ligt), de achterbank is bovendien makkelijk neerklapbaar. Voorin is geen bergruimte omdat daar de accu zit, de radiateur, ruitensproeierreservoir en meer frutsels die niet meer achterin pasten. Ook handig: z’n draaicirkel is zo klein dat je op een stoeptegel kunt keren.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Je hebt twee smaken: eentje met 70 en eentje met 90 pk (die wij dus reden), beide op benzine en beide met drie uitrustingsniveaus. De volledig aangeklede versie die wij reden kost 13.990 euro in Nederland (de Belgische prijzen zijn nog niet vindbaar op de Renault-site), maar je hebt er in Nederland al eentje voor 9.990 euro – die met 70 pk en een basic uitrusting. Alleen, laat die maar lekker staan: niet vooruit te branden.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Lastig. Als je op zoek bent naar een schattig autootje voor in en om de stad waarin makkelijk vier (en met wat schikken vijf) volwassenen passen, of een flinke baal spulletjes van het tuincentrum, dan is de Twingo in z’n segment echt een heel leuk en fris alternatief. Wil je wat vlotter rijden, een beetje kunnen genieten van het sturen, spaar dan gewoon door voor een Clio.

Reacties