Hallo Rezvani, gaan jullie lekker? Zijn jullie vergeten dat jullie auto net zo veel weegt als een oude Renault Twingo? Passen jullie een beetje op met het vermogen? Oh, dit doen jullie expres? Nou, oké: kom maar door dan met die Rezvani Alpha X Blackbird.
Hoe knotsgek is de Rezvani Alpha X Blackbird?
De 2,5-liter met turbo (afkomstig van Honda, opgewaardeerd door Cosworth) produceert nu 710 pk op 750 kilo. Dat is nét geen één op één verhouding zoals de Koenigsegg One:1. Of de Aston Martin Valkyrie. Daarover gesproken: lijkt die diffuser niet erg op die van de Mercedes-AMG Project One?
Te langzaam?
Je kunt je afvragen hoe veel moeite het is om er nét even 40 pk extra uit te persen, want een dergelijke auto koop je voor een deel om te pochen bij je rijke vriendjes. En opscheppen over je hypercar-verslindende prestaties is het summum van kroegpraat. Aan de andere kant zal er werkelijk niemand zijn die de Rezvani Alpha X Blackbird te langzaam vindt. De 0 naar 96 km/u-tijd is 2,9 seconden. Vermoedelijk is grip de zwakste schakel, ondanks de enorme semislick-achterwielen.
Uitrusting
De stoelen zijn zo te zien dezelfde als in de Lotus Exige (van Probax) en voor de sier monteert Rezvani een digitaal instrumentarium. Niet dat je daar ooit op zult kijken als je druk bezig bent met niet doodgaan. Instappen doe je via de bijzondere ‘Sidewinder Doors’. Verder is uiteraard bijna alles van koolstofvezel.
Wat kost de Rezvani Alpha X Blackbird?
Voor kopers met Spiderman-achtige reflexen komt de Rezvani Alpha X Blackbird met een handbak. Optioneel monteert Rezvani een sequentiële bak. De prijs is ten minste 225.000 dollar – zo’n 180.000 euro. Nog wel eventjes BPM en BTW aftikken bij de belastingdienst.
Haye Mellema heeft op 1 februari 2018 geschreven:
Doet me denken aan de Jaguar F-Type en de Aston Martin Vulcan (aan de voorkant soort van beetje). Oh ja, en aan de Batmobiel