Stel je een plaats voor waar geen snelheidslimieten bestaan. Waar de enige beperking om sneller te gaan je lef is, en de kracht van je motor. En nee, dit is geen stoffig Mad Max-waanbeeld waar kannibalen de gang van zaken beheersen, en waar de politie niet tevoorschijn durft te komen uit angst voor een opstand der inlanders. Dit is rijden op de Autobahn in het moderne Duitsland, een van de meest beschaafde landen van onze planeet en Europa’s sterkste economie. In dit land bestaat geen weerzin tegen mensen die in snelle auto’s heel hard rijden, ook omdat de meeste mensen in Duitsland dat heel goed kunnen – hard rijden in auto’s die daarvoor bedoeld zijn. Het is een unieke plaats op onze wereld.
Dat komt allemaal ook omdat het leeuwendeel van dat soort auto’s in dat land wordt gebouwd. De grootste industrie van Duitsland is die van de auto – bijna een vijfde deel van de totale export – en dat wordt weerspiegeld in de vriendelijkheid van de overheid jegens de vierwieler. Je zult blij zijn om te horen dat je hiervoor niets méér hoeft te hebben dan een rijbewijs, moed en concentratie. Niet de hele Autobahn is vrij van limieten – verre van, zelfs – dus let op een rond wit bord met een diagonale zwarte streep – dat is je vrijbrief.
Nog tips voor het rijden op de Autobahn?
De wegen zijn geen twintigbaans supersnelwegen met stootkussens aan de zijkanten om je te redden van de vangrails. Het zijn autosnelwegen zoals die van ons, niks meer of minder. Dus hoewel je er snelheidstoeristen zal aantreffen in huurauto’s, en zakenmannen in leasebakken die 250 km/u rijden, zijn er evenzogoed rustige chauffeurs die vrolijk doortuffen met 110 km/u en soms even per ongeluk naar de linkerbaan komen, als ze even druk zijn met het opsteken van een pijpje bijvoorbeeld. Er zijn ook bochten die je met 100 km/u eigenlijk niet eens als zodanig zou aanmerken, maar die bij 240 km/u ineens best lastig blijken te zijn.
Wil je de weg voor jezelf? Dat is niet zo makkelijk: Duitsers staan extreem vroeg op (om extreem hard te gaan werken) dus misschien is het beter om te wachten tot het holst van de nacht, maar dan is het zicht weer niet optimaal. Heel hard rijden, waar dat legaal is, is een van de ervaringen die je laat voelen dat je leeft, maar let op: het is minder makkelijk dan het lijkt.
Hoe lang kan je nog rijden op de Autobahn?
Maar let nu op. Er is een wet in de maak om tol te gaan heffen op de Autobahn, en die zal gaan bepalen dat automobilisten ongeveer 10 euro moeten betalen voor een tiendaagse pas, 20 euro voor een pas voor twee maanden, of 130 euro voor een jaarkaart. Hij is nog niet aangenomen, die wet, en hij wordt omgeven door controverse, maar hij komt er vast wel. Ergens in 2019 of 2020. Duitse ingezetenen krijgen de kosten vergoed via een lagere wegenbelasting, maar (EU-)bezoekers uiteraard niet, en daar worden ze in Brussel zenuwachtig van. Want wie alleen geld vraagt aan buitenlanders, die is volgens de EU bezig met discriminatie, en dat mag niet. Wij vinden het geen probleem om iets te betalen, als daar maar tegenover staat dat er geen snelheidslimieten komen, want dan is de lol eraf.
i-dtec 3 heeft op 7 april 2017 geschreven:
Je moet erg goed opletten op flits locaties.
Wat ik opmerkte is dat zelfs de Duitsers niet meer vol durven te gaan omdat na dat witte bord met die diagonale zwarte strepen je 5 kilometer erna in een snelheidsbeperkende zonde terecht kan komen waar niet harder dan 120 km/h is toegestaan.
Mijn tip: Rij op de autobahn gewoon 130 km/h maximum dat geadviseerd word, en neem een circuitdag op en huur een leuke sportwagen om decent fijn te kunnen gummen.
ruud de b heeft op 8 april 2017 geschreven:
bullshit. ben er pas geweest.
je ziet ze nog steeds voorbij vliegen met dik over de 200
niet bang laten maken.
hier in nederland rijden ze allemaal dikke autos en niet harder als 130km/h.
dus gewoon gas erop in duitsland. anders kan je net zo goed je dikke autos verkopen.