
Er verschijnen al zo lang berichten over de Rimac C_Two dat je inmiddels zou verwachten dat de auto al lang in productie genomen is. Het is dan toch gek dat je nog nooit zo’n ding ‘in het wild’ hebt gezien op Instagram of Facebook. Dat blijkt te kloppen, want de C_Two (wat staat voor Concept Two) was nog geen productiemodel. Vandaag presenteert het Kroatisch merk de Rimac Nevera, de productieversie van de C_Two. Hiermee gaat de auto uit 2018 eindelijk in productie.
Door de jaren heen zijn er talloze elektrische hypercars geïntroduceerd, waarbij de specificaties steeds een stukje dwazer en onrealistischer werden. Van de meeste hoor je nu helemaal niets meer. Rimac lijkt met de Nevera nu de eerste te zijn die het hem gewoon flikt: een elektrische hypercar met angstaanjagende prestaties en een redelijke actieradius. Al is die actieradius wel meer dan ooit afhankelijk van je eigen voetenwerk.
Specificaties Rimac Nevera
De Rimac Nevera is een volledig elektrische hypercar. In elk wiel zit een elektromotor, die met z’n vieren goed zijn voor 1.914 pk en 2.360 Nm. De sprint van 0 naar 96 km/u (60 mph) duurt 1,85 seconden. De kwartmijl-tijd is 8,6 seconden. De topsnelheid van de Rimac Nevera is 412 km/u. De batterij meet 120 kWh, goed voor een actieradius van 550 kilometer. Hij weegt trouwens 2.150 kilo.
Omdat de Rimac Nevera vier elektromotoren heeft, kan hij zijn vermogen goed doseren. Je mag kiezen uit zeven rijmodi. Heb je een hekel aan je Michelin-banden, dan zet je de driftmodus aan en tover je de auto om tot rookmachine. Naast de circuitmodus is er bijvoorbeeld nog een sportmodus, die een mooie gulden middenweg biedt voor op de openbare weg.
De naam
Een ‘nevera’ is een type bliksemstorm die met snelheden tot 250 km/u weleens voorkomt langs de mediterrane kust. In het Spaans betekent het koelkast – die dingen gebeuren. Rimac wil 150 exemplaren bouwen (50 per jaar) en een deel is al gereserveerd, onder andere door Nico Rosberg. Grote baas Mate Rimac zet op elk exemplaar zijn handtekening.
Andere carrosserieën
De Rimac Nevera is niet de enige supercar op dit onderstel. Het Italiaanse Pininfarina leent de techniek van Rimac om de Battista te maken. Deze elektrische hypercar is ongeveer net zo snel als de Rimac en kost ook ongeveer hetzelfde: 2 miljoen euro. Een kwestie van smaak, dus.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
