
Er verschijnen al zo lang berichten over de Rimac C_Two dat je inmiddels zou verwachten dat de auto al lang in productie genomen is. Het is dan toch gek dat je nog nooit zo’n ding ‘in het wild’ hebt gezien op Instagram of Facebook. Dat blijkt te kloppen, want de C_Two (wat staat voor Concept Two) was nog geen productiemodel. Vandaag presenteert het Kroatisch merk de Rimac Nevera, de productieversie van de C_Two. Hiermee gaat de auto uit 2018 eindelijk in productie.
Door de jaren heen zijn er talloze elektrische hypercars geïntroduceerd, waarbij de specificaties steeds een stukje dwazer en onrealistischer werden. Van de meeste hoor je nu helemaal niets meer. Rimac lijkt met de Nevera nu de eerste te zijn die het hem gewoon flikt: een elektrische hypercar met angstaanjagende prestaties en een redelijke actieradius. Al is die actieradius wel meer dan ooit afhankelijk van je eigen voetenwerk.
Specificaties Rimac Nevera
De Rimac Nevera is een volledig elektrische hypercar. In elk wiel zit een elektromotor, die met z’n vieren goed zijn voor 1.914 pk en 2.360 Nm. De sprint van 0 naar 96 km/u (60 mph) duurt 1,85 seconden. De kwartmijl-tijd is 8,6 seconden. De topsnelheid van de Rimac Nevera is 412 km/u. De batterij meet 120 kWh, goed voor een actieradius van 550 kilometer. Hij weegt trouwens 2.150 kilo.
Omdat de Rimac Nevera vier elektromotoren heeft, kan hij zijn vermogen goed doseren. Je mag kiezen uit zeven rijmodi. Heb je een hekel aan je Michelin-banden, dan zet je de driftmodus aan en tover je de auto om tot rookmachine. Naast de circuitmodus is er bijvoorbeeld nog een sportmodus, die een mooie gulden middenweg biedt voor op de openbare weg.
De naam
Een ‘nevera’ is een type bliksemstorm die met snelheden tot 250 km/u weleens voorkomt langs de mediterrane kust. In het Spaans betekent het koelkast – die dingen gebeuren. Rimac wil 150 exemplaren bouwen (50 per jaar) en een deel is al gereserveerd, onder andere door Nico Rosberg. Grote baas Mate Rimac zet op elk exemplaar zijn handtekening.
Andere carrosserieën
De Rimac Nevera is niet de enige supercar op dit onderstel. Het Italiaanse Pininfarina leent de techniek van Rimac om de Battista te maken. Deze elektrische hypercar is ongeveer net zo snel als de Rimac en kost ook ongeveer hetzelfde: 2 miljoen euro. Een kwestie van smaak, dus.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
