
Er verschijnen al zo lang berichten over de Rimac C_Two dat je inmiddels zou verwachten dat de auto al lang in productie genomen is. Het is dan toch gek dat je nog nooit zo’n ding ‘in het wild’ hebt gezien op Instagram of Facebook. Dat blijkt te kloppen, want de C_Two (wat staat voor Concept Two) was nog geen productiemodel. Vandaag presenteert het Kroatisch merk de Rimac Nevera, de productieversie van de C_Two. Hiermee gaat de auto uit 2018 eindelijk in productie.
Door de jaren heen zijn er talloze elektrische hypercars geïntroduceerd, waarbij de specificaties steeds een stukje dwazer en onrealistischer werden. Van de meeste hoor je nu helemaal niets meer. Rimac lijkt met de Nevera nu de eerste te zijn die het hem gewoon flikt: een elektrische hypercar met angstaanjagende prestaties en een redelijke actieradius. Al is die actieradius wel meer dan ooit afhankelijk van je eigen voetenwerk.
Specificaties Rimac Nevera
De Rimac Nevera is een volledig elektrische hypercar. In elk wiel zit een elektromotor, die met z’n vieren goed zijn voor 1.914 pk en 2.360 Nm. De sprint van 0 naar 96 km/u (60 mph) duurt 1,85 seconden. De kwartmijl-tijd is 8,6 seconden. De topsnelheid van de Rimac Nevera is 412 km/u. De batterij meet 120 kWh, goed voor een actieradius van 550 kilometer. Hij weegt trouwens 2.150 kilo.
Omdat de Rimac Nevera vier elektromotoren heeft, kan hij zijn vermogen goed doseren. Je mag kiezen uit zeven rijmodi. Heb je een hekel aan je Michelin-banden, dan zet je de driftmodus aan en tover je de auto om tot rookmachine. Naast de circuitmodus is er bijvoorbeeld nog een sportmodus, die een mooie gulden middenweg biedt voor op de openbare weg.
De naam
Een ‘nevera’ is een type bliksemstorm die met snelheden tot 250 km/u weleens voorkomt langs de mediterrane kust. In het Spaans betekent het koelkast – die dingen gebeuren. Rimac wil 150 exemplaren bouwen (50 per jaar) en een deel is al gereserveerd, onder andere door Nico Rosberg. Grote baas Mate Rimac zet op elk exemplaar zijn handtekening.
Andere carrosserieën
De Rimac Nevera is niet de enige supercar op dit onderstel. Het Italiaanse Pininfarina leent de techniek van Rimac om de Battista te maken. Deze elektrische hypercar is ongeveer net zo snel als de Rimac en kost ook ongeveer hetzelfde: 2 miljoen euro. Een kwestie van smaak, dus.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden
