
Er verschijnen al zo lang berichten over de Rimac C_Two dat je inmiddels zou verwachten dat de auto al lang in productie genomen is. Het is dan toch gek dat je nog nooit zo’n ding ‘in het wild’ hebt gezien op Instagram of Facebook. Dat blijkt te kloppen, want de C_Two (wat staat voor Concept Two) was nog geen productiemodel. Vandaag presenteert het Kroatisch merk de Rimac Nevera, de productieversie van de C_Two. Hiermee gaat de auto uit 2018 eindelijk in productie.
Door de jaren heen zijn er talloze elektrische hypercars geïntroduceerd, waarbij de specificaties steeds een stukje dwazer en onrealistischer werden. Van de meeste hoor je nu helemaal niets meer. Rimac lijkt met de Nevera nu de eerste te zijn die het hem gewoon flikt: een elektrische hypercar met angstaanjagende prestaties en een redelijke actieradius. Al is die actieradius wel meer dan ooit afhankelijk van je eigen voetenwerk.
Specificaties Rimac Nevera
De Rimac Nevera is een volledig elektrische hypercar. In elk wiel zit een elektromotor, die met z’n vieren goed zijn voor 1.914 pk en 2.360 Nm. De sprint van 0 naar 96 km/u (60 mph) duurt 1,85 seconden. De kwartmijl-tijd is 8,6 seconden. De topsnelheid van de Rimac Nevera is 412 km/u. De batterij meet 120 kWh, goed voor een actieradius van 550 kilometer. Hij weegt trouwens 2.150 kilo.
Omdat de Rimac Nevera vier elektromotoren heeft, kan hij zijn vermogen goed doseren. Je mag kiezen uit zeven rijmodi. Heb je een hekel aan je Michelin-banden, dan zet je de driftmodus aan en tover je de auto om tot rookmachine. Naast de circuitmodus is er bijvoorbeeld nog een sportmodus, die een mooie gulden middenweg biedt voor op de openbare weg.
De naam
Een ‘nevera’ is een type bliksemstorm die met snelheden tot 250 km/u weleens voorkomt langs de mediterrane kust. In het Spaans betekent het koelkast – die dingen gebeuren. Rimac wil 150 exemplaren bouwen (50 per jaar) en een deel is al gereserveerd, onder andere door Nico Rosberg. Grote baas Mate Rimac zet op elk exemplaar zijn handtekening.
Andere carrosserieën
De Rimac Nevera is niet de enige supercar op dit onderstel. Het Italiaanse Pininfarina leent de techniek van Rimac om de Battista te maken. Deze elektrische hypercar is ongeveer net zo snel als de Rimac en kost ook ongeveer hetzelfde: 2 miljoen euro. Een kwestie van smaak, dus.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen
