
Dit, dames en heren, is de Pininfarina Battista: de krachtigste straatlegale auto die ooit uit Italië kwam. Hoe krachtig? 2.300 Nm en 1.900 pk. Denk daar maar eventjes over na. De 0-100-sprint duurt minder dan 2 seconden. In minder dan 12 seconden zit de Pininfarina Battista op 315 km/u. Dat zijn specificaties waar je gezicht spontaan van smelt.
En de Pininfarina Battista doet dat allemaal zonder uitstoot. Lokale uitstoot, dan. Want de Italiaanse hyper-EV leent zijn techniek van Rimac (waar Porsche voor 10 procent eigenaar van is). Een bizarre combinatie: het historische merk Pininfarina met zijn prachtige penseelstreken en de modernste elektrotechniek. Het is de eerste auto die Pininfarina uitbrengt onder zijn eigen merknaam.
Pininfarina werd in 1928 opgericht en is waarschijnlijk het beroemdste ontwerpbureau uit Italië. Het designhuis, onder leiding van Battista ‘Pinin’ Farina en later zijn zoon Sergio, tekende de meest iconische modellen voor Ferrari. Ook maakten ze veel ontwerpen voor Fiat, Alfa Romeo, Lancia en andere merken. De Cistitalia 202 uit 1946 is één van slechts negen auto’s die in de permanente collectie in het Museum of Modern Art in New York staat. Dat zegt al bijna genoeg.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren
Meer van TopGear


Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Pininfarina Battista Anniversario kan 350 km/u

Pininfarina Battista: alles wat je wilt weten

Pininfarina Battista gespot in New York

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Pininfarina Battista Anniversario kan 350 km/u

Deze trein is ontworpen door Pininfarina

Pininfarina Battista: alles wat je wilt weten

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Rijdt de Mercedes EQB 300 zo vriendelijk als hij eruitziet?

Opel Rocks-e: 1e rij-indruk

De Bentley van de toekomst doet 0-100 in zo’n 1,5 seconden

Deze Renault Scenic Vision Concept heeft een waterstof range-extender

De eerste elektrische brandweerwagen van de VS heeft een BMW-dieselmotor aan boord

Bentley wil Europese wetten veranderen omdat de auto’s te zwaar worden voor rijbewijs B

Lamborghini in de F1? Dat gaat niet gebeuren

Lamborghini Gallardo Superleggera crasht op Peugeot 107 op de A16

Maserati overwoog in 2000 een personenbusje met de naam Buran

Luister stiekem alvast naar de V12-motor van de nieuwe Ferrari Purosangue

Deze Ferrari F355 kreeg race-onderdelen en wordt gebruikt als daily driver

Als het gaat om rijden, is de Huracán STO de beste Lamborghini ooit

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

Hoonipigasus is de Porsche 912 met 1.400 pk van Ken Block voor Pikes Peak

Deze Chevrolet Bel Air heeft 650 pk uit een moderne V8 en moet 333.000 euro kosten

Volgende week is benzine in Duitsland 50 cent goedkoper dan bij ons

De eerste elektrische Lamborghini komt eind dit decennium

Rolls-Royce onthult exclusieve Boat Tail

Een pk-limiet voor nieuwe auto’s? Dat kon best eens een heel goed idee zijn

Hugooostdijk says at 4 maart 2019:
Hij lijkt op een Ferrari 488 pista
Kjk says at 4 maart 2019:
Het is niet de eerste auto die onder de eigen merknaam wordt verkocht, de Pininfarina Spider Europe of Azzurra was er in iedergeval eerder.