Het lijkt erop dat Rolls-Royce zich in de nogal jaloersmakende positie bevindt dat ze klanten hebben die graag wat meer geld aan hun auto’s willen uitgeven. Het merk vroeg namelijk aan zijn clientèle wat ze graag zouden willen zien bij een vernieuwde Rolls-Royce Ghost. En wat ze hoorden is dat klanten graag nog meer maatwerk wilden. En zo geschiedde bij de Rolls-Royce Ghost Series II.

Maak kennis met de ‘subtiele evolutie’ van de Rolls-Royce Ghost, die nu een ‘monolithische en zelfverzekerde uitstraling’ heeft, bedoeld als ‘een krachtig podium voor maatwerkcommissies’. Ja, er zullen heel wat vakjes worden aangevinkt op de optielijst. Klanten gaven gemiddeld 10 procent extra uit bovenop de catalogusprijs – en dit zal alleen maar meer worden.

Rolls noemt deze opgefriste auto dus de Ghost Series II, wat enigszins verwarrend is omdat het een update is van de tweede generatie die in 2020 werd geïntroduceerd. Aan de buitenkant zijn de veranderingen vrij minimaal. Er zijn nieuwe koplampen met dunnere dagrijverlichting, terwijl de rest van de voorkant is opgeruimd met minder luchthappers, zodat de Pantheon-grille prominenter is.

Nieuwe achterlichten voor de Rolls-Royce Ghost Series II

Aan de achterkant zijn er nieuwe lichten, geïnspireerd op de elektrische Spectre, en kopers kunnen kiezen uit twee nieuwe 22-inch velgen. De exterieurkleur die je hier ziet, is ook nieuw en voegt zich bij Rolls-Royce’s palet van meer dan – wacht even – 44.000 bestaande tinten. Voor het geval je je afvroeg, deze kleur heet Mustique Blue en heeft een metallic afwerking.

De lak is vernoemd naar het Caribische eiland en ontworpen als eerbetoon aan de lichte 1929 Phantom II Continental-prototype. Onder die lange motorkap schuilt de bekende 6,75-liter V12 met dubbele turbo. Er is niets bekend over veranderingen, dus verwacht een opmerkelijk verfijnde 571 pk en 850 Nm, dat beschikbaar is vanaf slechts 1.600 tpm voor een soepele rijervaring.

Alsof je op een wolkje rijdt

Het Planar Suspension System van de tweede generatie Ghost is ook nog steeds aanwezig, evenals vierwielbesturing, elektronisch aangestuurde schokdempers, zelfnivellerende luchtvering en het ‘Flagbearer’-systeem dat de weg scant en de vering voorbereidt op komende hobbels. Oh, en je krijgt iets genaamd Satellite Aided Transmission dat GPS-gegevens gebruikt om de juiste versnelling te kiezen voor bochten in de achttraps ZF-automaat.

Binnenin volgt men grotendeels de lijn van de Cullinan-facelift van eerder dit jaar. Dat betekent dat Rolls-Royce’s nieuwe Spirit-besturingssysteem aanwezig is, plus de meters zijn nu digitaal. Een verlichte Spirit of Ecstasy zit onder de klok, want waarom niet? De passagierszijde van het dashboard is nu verlicht en bootst blijkbaar een hemelse timelapse-foto na. Uiteraard biedt het Bespoke-programma je de mogelijkheid om vrijwel elk motief te creëren dat je kunt bedenken… tegen een prij, uiteraard.

Achterpassagiers kunnen nu twee verschillende streamingapparaten verbinden met de achterste schermen en deze koppelen met bluetooth-koptelefoons. Er is ook een verbeterde wifi-hotspot en upgrades aan het audiosysteem met 18 speakers, waaronder een 1.400 watt versterker. Nieuwe materialen zijn onder andere Grey Stained Ash-hout en Duality Twill, een nieuwe stof gemaakt van bamboe.

Ook is er een verlengde Ghost

Rolls heeft ook de Ghost Extended Series II onthuld. Deze voegt 170 millimeter extra beenruimte toe aan de achterbank door de wielbasis en de achterdeuren te verlengen. Als je op zoek bent naar een auto zoals deze, ben je waarschijnlijk geïnteresseerd in het feit dat je een Champagne-koeler kunt specificeren met twee instellingen, omdat blijkbaar niet-vintage Champagne het beste geserveerd wordt op zes graden, terwijl vintage Champagne het beste is bij 11 graden.

  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift)
    Foto: © Rolls-Royce
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) achterkant
    Foto: © Rolls-Royce
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) dash
    Foto: © Rolls-Royce
  • Foto: © Rolls-Royce
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) achterlicht
    Foto: © Rolls-Royce
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) deurgrepen
    Foto: © Rolls-Royce
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) grille
    Foto: © Rolls-Royce
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift)
    Foto: © Rolls-Royce
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift)
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) achterkant
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) dash
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) achterlicht
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) deurgrepen
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift) grille
  • Rolls-Royce Ghost Black Badge Series II (facelift)

Dan is er nog een nieuwe Ghost om te bespreken, want ook de Black Badge heeft een facelift gekregen. Dit is de meer ‘op de bestuurder gerichte’ Ghost en heeft 29 pk en 50 Nm meer dan de normale Ghost. We vermoeden dat het vermogen wederom 600 pk en 900 Nm is. Rolls denkt dat deze Black Badge zijn ‘rebelse groep klanten voorziet van een dramatisch canvas voor hun gedurfde maatwerkcommissies.’

De Roll-Royce Ghost Series II Black Badge krijgt ook een opnieuw ontworpen onderste grille en al het gebruikelijke zwarte chroom op de Spirit of Ecstasy en Pantheon Grille. Deurgrepen zijn nu ook zwart en er zijn 22-inch gesmede velgen. Binnenin krijg je donkerdere materiaalkeuzes, echt koolstofvezel en veel van dat zwarte chroom. De prijzen van de nieuwe Ghost volgen nog.

Reacties

  • Dave heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

    Zo’n digitaal dashboard voelt toch een beetje als een Rolex wallpaper op mijn smartwatch.
    Het ziet er prima uit, maar het is het toch niet.

    • Paco heeft op 14 oktober 2024 geschreven:

      Inderdaad, wie had ooit gedacht dat analoog staat voor klasse.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)