Altijd leuk om even terug te denken aan de auto’s die de toekomst van bedrijven ingrijpend veranderden – die ‘maken of kraken’-momenten. De eerste Volkswagen Golf, de Porsche Boxster, de nieuwe Mini, de Nissan Qashqai; ze kwamen allemaal net op tijd om hun producenten te redden van de ondergang.

In het begin van deze eeuw werd vurig gehoopt dat het standvastige, stuntelende Rover iets soortgelijks zou kunnen presteren. Het merk was behoorlijk door de mangel gegaan en was heen en weer geslingerd tussen de glorieuze hoogtepunten toen de Britse auto-industrie mondiaal nog iets te betekenen had en de diepe, vernederende dalen ten gevolge van verbijsterend mismanagement.

Het doel van Rover met deze TCV conceptauto

In de laatste verschijningsvorm van het merk, als MG Rover vanaf 2000, nadat BMW was weggerend en het beste van het gamma met zich had meegenomen, was er meer dan genoeg goodwill om de boel draaiende te houden. De 75 sedan lukte het half om het bedrijf weer op de rit te krijgen, maar die was uiteindelijk te retro, te ouderwets. Het was duidelijk: er moest en zou iets moderners komen.

Had dat de Rover Tourer Concept Vehicle (TCV) kunnen zijn, onthuld op de Salon van Genève in 2002? Welbeschouwd was er geen conceptcar met een Rover-logo geweest sinds de CCV van 1986, destijds debuterend in Turijn. Het was een nieuwe dageraad voor het merk – of op zijn minst een vage belofte daarvan.

In welk segment valt deze conceptauto?

De Rover TCV conceptauto combineerde de vormen van een coupé, shooting brake en stationwagen in één amorfe massa. Het soort visuele collage dat ook de Opel Signum uit 2003 en de Mercedes R-klasse van 2006 het kenmerk zou geven van innovatieve middelmatigheid. Van het interieur hebben we nooit veel te zien gekregen – misschien was er niet genoeg budget voor een dashboard – maar Rover wilde vooral enorm graag tonen dat de bagageruimte in één keer een hele wasmachine kon verzwelgen.

Het was de bedoeling geweest om achterin een hele serie configuraties te hebben, waaronder een tafeltje dat je in plaats van de middelste stoel kon monteren, of een koelkastje. Misschien waren de bazen van het bedrijf van plan achterin TCV’s te gaan werken – ook een manier om geld te besparen. De gemonteerde 2,5-liter V6-motor was dan weer niet de zuinigste, maar in die tijd waren de benzineprijzen zalig laag, dat scheelt.

Kort na de TCV conceptauto was het (R)over en sluiten

Helaas voor Rover was er gewoon geen geld om de auto ook echt te gaan bouwen. Het enige model dat het tijdens haar getroebleerde leven nog wist te lanceren, was de CityRover uit 2003, feitelijk een opgewarmde Tata Indica. Maar wat luxe was in de opkomende Indiase markt, bleek heel wat minder chic in het Verenigd Koninkrijk. Ironisch genoeg kocht Tata, een paar jaar nadat Rover was verongelukt, Jaguar Land Rover van Ford, waarbij ze en passant de rechten op het merk verkregen. Klein wereldje.

Als je terugkijkt op auto’s die een bedrijf naar de bliksem hebben geholpen, zul je zien dat die niet echt bestaan. Het is eerder dood door duizend ontslagen, het wegvloeien van verbeelding en ambitie, ‘zware facelifts’ en dik doen over het feit dat er een wasmachine in de kofferbak past.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear