Als ultiem bewijs dat je prima met de auto van een failliet merk kunt blijven doorrijden, presenteren we deze Saab 9-3. Eén jaar voor het faillissement kocht iemand deze diesel en reed hem vrolijk tot meer dan 1 miljoen kilometer. Het verhaal achter deze Saab met veel ervaring blijft helaas nog even een mysterie: want waarom zou iemand zoveel kilometers rijden met een Zweedse diesel? Tot het tegendeel bewezen is, vullen we hem maar in: waarom niet? Bovendien: petje af.
We hebben contact gezocht met de verkoper, maar die kan helaas weinig vertellen over de vorige eigenaar. Meestal hebben dit soort auto’s wel een interessant verhaal. We kunnen aan de hand van het kenteken wel het een en ander ontcijferen. Zo heeft de auto zes eigenaren gehad. De laatste eigenaar kocht de auto in 2010 met 161.418 kilometer op de teller – en toen begon het klokje echt hard te draaien, zo valt te zien in het tellerrapport.
80.000 tot 90.000 per jaar
In het eerste jaar zette de zesde eigenaar gelijk 80.000 kilometer op de teller en het jaar daarna nog eventjes 90.000 kilometer. Als je uitgaat van 260 werkdagen per jaar, dan zou de bestuurder elke dag 300 kilometer rijden. Misschien woonde de eigenaar wel in Leeuwarden, maar werkt hij of zij in Amsterdam. Dan kom je wel aan de kilometers.
Aan het voertuigrapport te zien kwam de auto maar één keer per jaar bij een RDW-erkende garage. Behalve in 2014: toen kwam de auto twee keer bij een RDW-erkende garage, eenmaal bij 440.000 kilometer en later nog bij 500.000 kilometer. Waarschijnlijk is in dit jaar de motor een keer vervangen. De verkoper meldt dat dit één keer gebeurd is, alleen hij kon niet zeggen wanneer.
De Saab bleef rijden tot 2022
De eigenaar blijft tot 2022 de kilometer aan elkaar rijgen, tot de Saab 9-3 ineens bij de 1.055.000 en een beetje blijft steken. In dat jaar wordt de auto verkocht aan een bedrijf. En daarna nog een keer. En daarna nog een keer, tot hij uitkwam bij Occasion Corner in de plaats Tolbert. Daar staat de Saab te trappelen om de volgende miljoen kilometer te rijden.
Wat kost de Saab met 1 miljoen kilometer?
Zoals dat vaker het geval is bij hoge tellerstanden, ziet de Saab er nog goed uit. Je kunt alleen maar dit soort afstanden afleggen door lange stukken te rijden, dus er wordt relatief weinig in- en uitgestapt. De stoelen hebben dus maar weinig te lijden. Waar je de tellerstand goed aan kunt zien, is de afgekloven knop van de cruisecontrol. Zelfs het stuur en de pook lijken nog in goede staat. Wat zoiets waard is? Geen idee, maar de verkoper vraagt 2.199 euro.
Ronnie heeft op 18 december 2024 geschreven:
Mooi prestatie en wel verwacht van Saab. Mijn Poolse overbuurman, die onderhand in zijn Audi A6 2.5 TDI (met dat ellende blok) uit 1996 leeft, richting de 2 miljoen km. Wel zelf onderhouden en blok gereviseerd. Zelf zie ik vaak Mercedes, VAG-taxies rijden die 8 of 9 ton hebben gelopen en nog prima in orde zijn. Mijn 2.0 TDI-tje heeft er 6 ton opzitten inmiddels.