
Driewerf hoera, want het in 2011 failliet verklaarde Saab vertoont een teken van leven. Sinds maandag draait de fabriek weer en rollen er weer 9-3's naar buiten, waarbij we moeten aantekenen dat deze allemaal dezelfde bestemming hebben: China.
Saabs nieuwe eigenaar, Nevs (National Electric Vehicle Sweden, voor een groot deel in Chinese handen), is verantwoordelijk voor het heropstarten van de productielijn in Trolhättan. De fabriek draait 'op een bescheiden tempo', maar zou op den duur een grotere capaciteit aankunnen.
Mocht je je afvragen welke waanzinnige innovaties we van deze nieuwe Saab mogen verwachten, dan kunnen we je (voorlopig) een kort antwoord geven: bar weinig. De auto's zijn in principe hetzelfde als de 9-3's van twee jaar geleden, inclusief de bekende 2,0-liter turbo-benzinemotor en de Epsilon-basis die in 2002 zijn debuut maakte in de vorm van de Opel Vectra. Laten we zeggen dat dit platform toen al niet heel vooruitstrevend was.
Toch zegt Nevs dat ze de 9-3 danig gemoderniseerd hebben, en beloven ze in 2014 in China een elektrische variant te introduceren. Hoewel de auto's de Saab-naam blijven dragen, schijnt het logo te zijn gewijzigd. Wanneer de 9-3 weer op onze markt beschikbaar zal zijn, is nog niet bekend.
Evengoed: welkom terug, Saab!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is de (niet zo spannende) auto van Mark Rutte: Saab 9-3

Bied op de laatste Saab ooit

10 bijzonder betaalbare cabrio’s

Saab-auto’s verdwijnen definitief

Nazomeren met de Saab 9-3X

Deze zeven briljante auto’s konden hun merk niet redden

Deze Saab meer dan 1 miljoen kilometer is (helaas) een groot mysterie

Is zo’n iconische Saab 9-5 na 14 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

Er komt toch weer een nieuwe ‘Saab’! Deze opvolger van de 9-5 gaat in productie

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)
