Zeg je Saab, dan zeg je in dezelfde zin ongetwijfeld turbo(motor), want het Zweedse merk is al ruim dertig jaar onlosmakelijk verbonden aan de slakkenhuisvormige ‘drukmakers’. Om dit te vieren introduceert Saab op de IAA de Turbo X, een gekietelde, maar beperkt leverbare versie van de 9-3.
Dit topmodel is natuurlijk uitgerust met een turbomotor, in dit geval een 280-pk sterke 2,8-liter zescilinder met een koppel van 400 Nm. Mooie cijfers, goed voor een standaardsprinttijd van 5,7 seconden (5,9 seconden in het geval van de eveneens leverbare Sport Estate Turbo X) en een topsnelheid van 250 km/u.
Heel leuk allemaal, maar rijdt zo’n Turbo X ook beter dan een gemiddelde 9-3? Welnu, als we Saab mogen geloven, dan is de turbotopper een échte rijdersauto dankzij 10 mm chassisverlaging, stuggere schokbrekers en vering én een actief vierwielaandrijvingssysteem dat op dit model zijn intrede doet. Dit zogeheten Saab XWD-systeem verdeelt het koppel van de motor niet alleen tussen voor- en achteras, maar ook tussen de achterwielen onderling. Klinkt heel bijzonder, maar of het ook werkt…
Wat wel écht bijzonder is, is het design van de auto dat ons doet terugdenken aan de allereerste Saab met turbo, de 900 Turbo. De Turbo X is net als zijn illustere voorganger helemaal zwart en alleen de grille, de achterlichten en de velgen vormen de ‘lichtpunten’ in het ontwerp van de immens koele Zweed.
De Turbo X is vanaf nu te bestellen als Sport Sedan en als Sport Estate. Voor welk bedrag de gelimiteerde versie de showrooms verlaat, is nog niet bekend.
Reacties