Saab. We hebben het er de laatste tijd niet zo vaak meer over – we zijn niet zo van de ellenlange soapseries – maar er is momenteel veel aan de hand bij de eigenzinnige Zweedse-fabrikant-met-Nederlandse-connecties. Onderdelenleveranciers die klagen over onbetaalde rekeningen, productielijnen die stil komen te staan, beloften dat ze weer opgestart zullen worden. En nu dit: ondanks alle moeilijkheden rondom het merk, kondigt de immer montere Victor Muller vandaag gewoon aan dat er drie gloedjenieuwe modellen aan zitten te komen.

Dat er volgend jaar een nieuwe 9-3 geïntroduceerd moet worden, dat was al bekend. Maar er is meer. Het merk wil al tijden een kleinere auto bouwen, en die moet er nu gaan komen in de vorm van de 9-1. Het zou goed kunnen dat dit in feite een productieversie gaat worden van de 9-X BioHybrid conceptcar uit 2008, die je op de foto’s kunt zien.

Verder staat er een 9-6X op stapel, waarbij we aan de naam te zien een SUV of crossover mogen verwachten die boven de 9-5 gepositioneerd wordt. Dat zal een vrij fors ding moeten zijn, want de 9-4X opereert al in het segment van bijvoorbeeld de BMW X5. Als laatste is ook de 9-7 aangekondigd, een langgerekte sedan die vooral mikt op China.

Hoe dit alles mogelijk is? We zullen jullie niet vermoeien met zakelijke details, vooral omdat we er zelf de ballen van snappen, maar laten we volstaan door te zeggen dat er twee Chinese bedrijven zijn – Youngman en Pang Da – die wel brood in het merk zien. Moederbedrijf Swedish Automobile (ooit Spyker) heeft met hen zojuist een aantal overeenkomsten getekend die iets bindender zijn dan de uitgewisselde visitekaartjes waarmee ze de afgelopen tijd in hun handen liepen.

Een forse kapitaalinjectie dus, compleet met een afspraak voor een sappige joint venture in China. Echter, zoals altijd moeten nu heel veel overheidsfunctionarissen eerst even kijken of ze het wel een goed plan vinden, want anders mogen de grote jongens niet samen spelen. Oftewel: leuk idee, wordt vervolgd.

Reacties

Meer van TopGear