Het lijkt tegenwoordig een wedstrijdje om wie de grootste heeft. Daarmee bedoelen we natuurlijk de infotainmentschermen in auto’s. Tesla begon ermee om een unit van een scherm in het midden van het dashboard te monteren waar je alles van de auto kan regelen. Daarna volgden veel andere merken. Of dit zinvol was, is nu de vraag. Binnenkort wordt er strenger gekeken naar de schermen door de Euro NCAP.
De Euro NCAP beoordeelt auto’s op veiligheid met crashtests, maar ook met het beoordelen van het interieur. Deze organisatie gaat vanaf 2026 nieuwe beoordelingscriteria invoeren om ervoor te zorgen dat bestuurders meer op de weg letten. Afgelopen week was de eerste test in Nederland en bleek een succes. Op het testcircuit in Lelystad zijn verschillende voertuigen aan de tand gevoeld op basis van afleiding door die schermpjes.
Geen knopjes meer maar schermpjes in je auto
Ilse Harms werkt bij de Euro NCAP en geeft advies aan het RDW. Volgens haar is afleiding een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. ‘Veel autofabrikanten hebben de afgelopen jaren de bedieningselementen verplaatst naar centrale touchscreens. Daarmee zijn de ogen onnodig lang van de weg. Met het beoordelingsprotocol stimuleert Euro NCAP fabrikanten om voertuigbediening te maken die de bestuurder niet onnodig afleidt tijdens het rijden’, zegt Harms.
Onder deze ‘voertuigbediening’ rekent Harms ‘fysieke, eenvoudige bediening zoals een knop, hendel, schakelaar of draaiknop’ voor het besturen van de ruitenwissers en richtingaanwijzers. ‘Met het beoordelingsprotocol wordt onderscheid gemaakt tussen dashboards die eenvoudig en snel bediend kunnen worden zonder de ogen onnodig van de weg af te houden en dashboards waarbij dat niet het geval is’, voegt Harms toe.
Henk heeft op 21 juni 2024 geschreven:
Daar zullen de dinosaurussen wel blij mee zijn. Iedereen die een beetje met een smartphone om kan gaan weet dat swipen en een touchscreen veel handiger zijn.