Waarom kopen mensen een ‘hoge’ elektrische auto? Gaat het om milieubewust bezig te zijn? Of het feit dat je er veel bagage in kwijt kunt? Of geven SUV’s en crossovers een veiliger gevoel aan de inzittenden dan een station of een hatchback? Wat het ook is, aan het milieu of de veiligheid zou het niet moeten liggen. Dat vertelt Michiel van Ratingen, de secretaris-generaal van crashtestbedrijf NCAP.

Er zit ook nog wat oud zeer bij de NCAP-topman. ‘Jarenlang werd NCAP beschuldigd van het verhogen het gewicht van auto’s. Er werd gedacht dat extra veiligheidsmaatregelen, extra gewicht betekenen. Dat was nooit echt het geval en de toename in voertuiggewicht die we nu zien is zeker niet gerelateerd aan veiligheid’, zegt Van Ratingen.

Elektrische auto’s zijn zwaar dankzij de consument

Volgens Van Ratingen ligt het aan de consumenten: ‘Het komt door de voorkeur van consumenten voor grote voertuigen en de elektrificatie.’ Wat het gewicht van de EV nog erger maakt, is onze laadstress. ‘Maar dit is een trend die niet bijdraagt aan de veiligheid of het milieu: grote, zware auto’s zijn over het algemeen minder energie-efficiënt dan kleine, lichte auto’s.’

Op het gebied van veiligheid zijn de grote jongens dus ook gevaarlijker, meent Van Ratingen. ‘Er is een veiligheidsprobleem wanneer die twee type voertuigen [grote en klein auto’s red.] met elkaar botsen of, nog erger, wanneer kwetsbare weggebruikers erbij betrokken raken’, legt hij uit.

Wat dan weer tegenstrijdig is, is dat grote EV’s als de Mercedes EQE SUV, Kia EV9 en Xpeng G9 allemaal de maximale score krijgen. De SUV’s zijn voor de inzittenden erg veilig en ook de veiligheidssystemen zijn dik in orde. Maar voor kleinere auto’s, voetgangers en fietsers hebben de grote EV’s nog wel wat te winnen op het gebied van veiligheid volgens het NCAP.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear