In maart waren we nog aangenaam verrast toen Seat tijdens de Salon van Genève voor de dag kwam met de Altea Freetrack Prototype. Helaas lost het definitieve productiemodel onze hooggespannen verwachtingen niet in.

Het studiemodel was volgens Seat namelijk een ‘echte’ off-roader, en leek ook over het juiste gereedschap te beschikken om niet direct hopeloos vast te raken in de eerste modderpoel die je tegenkomt. Vooral vanwege de enorme bodemvrijheid leek het erop dat je met de Altea Freetrack echt fatsoenlijk kon grasduinen. Jammer genoeg is er van al dat leuks niets meer over. De Altea Freetrack is een auto geworden voor brave huisvaders die op zondagochtend hun dochter naar hockey brengen.

Wég hoge bodemvrijheid. Wég reservewiel op de achterklep. Wég witte lak die zo mooi bij de rondingen van de Altea XL paste. Wég spannende wielkasten. Wat over is gebleven, is een Altea XL met een enorme berg afzichtelijk grijs plastic.

De meeste autofabrikanten hanteren bumpers en buitenspiegels in carrosseriekleur als verkoopargument, maar blijkbaar moet dat anders als je een wanna-be terreinauto op de markt brengt. Wel heeft de Altea Freetrack nog vierwielaandrijving en niet al te lelijke 18-inch velgen. En onder de motorkap tref je een tweeliter benzinemotor met 200 pk, of een even grote diesel met 170 pk. En als we nog een positieve noot mogen kraken: ook het uitgebreide multimediasysteem met scherm in het plafond is best aardig.

Op 7 juni maakt de Altea Freetrack zijn opwachting op de autotentoonstelling in Barcelona.

Reacties

Meer van TopGear