De Seat Ateca gaf het startschot voor de succesvolste jaren van het Spaanse merk ooit. In 2016 parkeerde het merk zijn eerste SUV in de showroom en scoorde daarna verkooprecord na verkooprecord. En dat terwijl Seat enkele jaren daarvoor juist verliesjaar na verliesjaar noteerde. Het succes baande een weg voor de Arona en Tarraco, de kleine en grote broer van de Ateca. Na vier jaar aanpoten is het tijd voor een welverdiende opfrisbeurt: dit is de Seat Ateca-facelift.
Geen zorgen, de Seat Ateca-facelift blijft herkenbaar als de SUV waar iedereen zo van houdt. Het opvallendst zijn de nieuwe led-koplampen met de scherpe dagrijverlichting, waardoor de auto nu meer op de Tarraco lijkt. De bumpers groeiden voor een forsere aanblik en de Ateca krijgt nu dynamische knipperlichten. Let even op de nieuwe Ateca-badge achterop, die net als bij de Leon in handgeschreven stijl is ontworpen. Tja, het is immers een zustermerk van Porsche.
Een belangrijke update staart vanaf het dashboard de auto in. Het vernieuwde infotainmentsysteem is nu te bedienen met je stem, waarbij de inzittenden de woorden ‘hola hola’ moeten roepen om de assistent te activeren. Weer eens wat anders dan ‘hé Siri’. Je zal het in ieder geval niet snel per ongeluk roepen, op de momenten dat je een nummer van Akon luistert na. Er zit een simkaart in het systeem waardoor de auto altijd connected is.
Motoren Seat Ateca-facelift
Het motorenaanbod van de Ateca is overzichtelijk; drie benzinemotoren en twee dieselmotoren. De 1,0-liter driecilinder met 110 pk komt altijd met een handbak, de 1.5 TSI met 150 pk is er met handbak of DSG en de 2.0 TSI is er altijd met vierwielaandrijving en een automaat. Dieselaars die zelf willen schakelen, kopen altijd een 2.0 TDI met 115 pk en automaatliefhebbers zitten vast aan de 2.0 TDI met 150 pk. Hybrides zijn er op dit moment nog niet, ook geen milde eTSI zoals in de nieuwe Golf 8.
Reacties