
De Seat Ateca gaf het startschot voor de succesvolste jaren van het Spaanse merk ooit. In 2016 parkeerde het merk zijn eerste SUV in de showroom en scoorde daarna verkooprecord na verkooprecord. En dat terwijl Seat enkele jaren daarvoor juist verliesjaar na verliesjaar noteerde. Het succes baande een weg voor de Arona en Tarraco, de kleine en grote broer van de Ateca. Na vier jaar aanpoten is het tijd voor een welverdiende opfrisbeurt: dit is de Seat Ateca-facelift.
Geen zorgen, de Seat Ateca-facelift blijft herkenbaar als de SUV waar iedereen zo van houdt. Het opvallendst zijn de nieuwe led-koplampen met de scherpe dagrijverlichting, waardoor de auto nu meer op de Tarraco lijkt. De bumpers groeiden voor een forsere aanblik en de Ateca krijgt nu dynamische knipperlichten. Let even op de nieuwe Ateca-badge achterop, die net als bij de Leon in handgeschreven stijl is ontworpen. Tja, het is immers een zustermerk van Porsche.
Een belangrijke update staart vanaf het dashboard de auto in. Het vernieuwde infotainmentsysteem is nu te bedienen met je stem, waarbij de inzittenden de woorden ‘hola hola’ moeten roepen om de assistent te activeren. Weer eens wat anders dan ‘hé Siri’. Je zal het in ieder geval niet snel per ongeluk roepen, op de momenten dat je een nummer van Akon luistert na. Er zit een simkaart in het systeem waardoor de auto altijd connected is.
Motoren Seat Ateca-facelift
Het motorenaanbod van de Ateca is overzichtelijk; drie benzinemotoren en twee dieselmotoren. De 1,0-liter driecilinder met 110 pk komt altijd met een handbak, de 1.5 TSI met 150 pk is er met handbak of DSG en de 2.0 TSI is er altijd met vierwielaandrijving en een automaat. Dieselaars die zelf willen schakelen, kopen altijd een 2.0 TDI met 115 pk en automaatliefhebbers zitten vast aan de 2.0 TDI met 150 pk. Hybrides zijn er op dit moment nog niet, ook geen milde eTSI zoals in de nieuwe Golf 8.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Seat Ateca All-Terrain is geen crossover meer

Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG

Seat Ateca Xcellence 2.0 TDI DSG 4Drive

Seat Ateca 1.4 EcoTSI 150 pk DSG Xcellence

Crossover test – Gemengd gezin

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Seat toch niet dood? De baas vertelt onder welke voorwaarde het automerk blijft bestaan

Cupra gaat iets doen wat Seat nooit mocht van VW, maar hoe ziet de toekomst van Seat eruit?

Euro 7-norm zou volgens Seat-baas het einde kunnen betekenen van kleine, goedkope auto’s

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Ook dit Europese land is de maximumsnelheid verhoogd naar 150 km/u (maar niet voor iedereen)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
