Seat Leon 1.5 eTSI: 1e rij-indruk

Weet de Spaanse Golf-tegenhanger te overtuigen?

Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Foto('s): SeatSeat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020
Seat Leon 1.5 eTSI FR 1e rij-indruk 2020

TopGear stapt net uit de nieuwe Seat Leon 1.5 eTSI. In ons julinummer (25 juni in de winkel) lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Seat Leon
Uitvoering: 1.5 eTSI FR
Locatie: midden-Nederland (nee echt, die bergen op de foto’s liggen ergens bij Roelofarendsveen)
Weersomstandigheden: zomers

Hoera, de Leon is terug!

Hoera, inderdaad. Al sinds z’n eerste generatie positioneert Seats c-segmenter zich als fris, funky alternatief voor z’n broertje, de VW Golf. Deze nieuwste versie is groter en ruimer, maar oogt vanbuiten wat braver en minder scherp dan de vorige – jammer. Vanbinnen is ie echter uitstekend, met een gaaf ge(s)laagd dashboard en kamerbrede sfeerverlichting.

Is hier ook alles aanraakgevoelig?

De aircobediening en het radiovolume kun je inderdaad swipen, maar je kunt er ook op tikken alsof het knoppen zijn. Het stuur zit nog wel vol echte knoppen (VW’s tellerscherm, hoewel mooi vormgegeven, heeft nog altijd vrij omslachtige bediening). De Leon barst van de connectiviteit, die ie onder meer inzet voor routeplanning en om zichzelf met nieuwe functies uit te rusten. De DSG-transmissiehendel is een soort tuimelschakelaar, want wat moet je nog met een pook? De startknop pulseert rood – beter goed gejat, et cetera.

In welke versie rijden jullie?

De Leon is er met benzine- en dieselmotoren, als plug-in hybride (tot 60 kilometer elektrisch rijden) en als mild-hybride eTSI. Die laatste namen wij een dagje mee. Hij maakt gebruik van een 48-volt structuur en start daardoor zo snel en onmerkbaar dat we de start/stop-functie niet eens uitzetten. Ook komt ie vlot van z’n plek en hangt ie keurig neutraal in de bocht. De rijervaring blijft een beetje afstandelijk, maar de besturing is direct en het instelbare onderstel ferm, waardoor je het geheel toch sportief zou kunnen noemen.

Wat zijn de specs van de Seat Leon 1.5 eTSI?

De 1,5-liter viercilinder turbo levert 150 pk en 250 Nm. Daarmee gaat de Leon in 8,4 seconden van 0 naar 100 en duwt ie door tot 221 km/u. De zeventraps DSG doet zijn werk uitstekend, als je tenminste van de wat lui reagerende flippers afblijft. Het opgegeven verbruik is 4,8 l/100 km en de CO2-uitstoot 109 g/km. Met een mix van snelweg en binnendoorwegen – en hier en daar wat uitspattingen – noteert onze boordcomputer een net gemiddelde van 6,0 l/100 km.

Wat zijn de prijzen?

De Leon is in Nederland te krijgen vanaf 24.495 euro – dat is exact 1.500 euro goedkoper dan de instap-Golf. Je hebt dan een Reference-uitvoering met 90-pk driecilinder en een handgeschakelde vijfbak. De door ons gereden Seat Leon 1.5 eTSI FR Launch Edition met DSG kost 34.495 euro.

Lees onze rijtest van de Seat Leon 1.5 eTSI in TopGear Magazine 181 – vanaf 25 juni in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines