
Is Seat de eerste fabrikant ter wereld die het in z’n hoofd haalt om een facelift van een bestaand model als conceptcar te presenteren? Het zou best eens kunnen.
In het kader van ‘we moeten toch wát’ presenteert Seat op de autoshow van Beijing de Ibiza Cupra Concept. Oftewel: de Ibiza Cupra die al een paar jaar te koop is, maar dan met het frontje van de facelift-Ibiza dat ie toch al zou krijgen. En het dan een ‘nagenoeg productierijpe conceptcar’ noemen. Een welgemeende WTF is op zijn plaats.
Wat er nieuw is aan de Ibiza Cupra Concept, behalve de koplampen? Nou, weinig. Hij heeft nog steeds dezelfde 1.4 TSI-motor met 180 pk, gekoppeld aan een zeventraps dsg-bak. Hij heeft nog steeds een elektronisch xds-sperdifferentieel en draagt nog steeds 17 inch velgen. Oh, hij heeft wel een uitneembaar navigatie-/entertainmentsysteem gekregen, dat later dit jaar op alle Ibiza’s leverbaar wordt.
We vinden de Ibiza Cupra echt een leuk autootje, en we snappen best dat de Spanjaarden ‘m met een knal in China willen neerplanten, maar van dit soort marketinggrappen worden we een beetje onpasselijk. ‘Kijk iedereen! We hebben iets nieuws bedacht, en we noemen het: de vork!’ Boe, Seat. Boe.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Facelift voor Seat Ibiza en Arona

Vader en zoon bouwen racesim in de slaapkamer

Seat Ibiza met zwaailichten in beslag genomen

Seat Ibiza bewijst waarom ABS fijn is

Ford Fiesta vs Seat Ibiza vs Nissan Micra vs Citroën C3 vs Opel Corsa

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Seat toch niet dood? De baas vertelt onder welke voorwaarde het automerk blijft bestaan

Cupra gaat iets doen wat Seat nooit mocht van VW, maar hoe ziet de toekomst van Seat eruit?

Euro 7-norm zou volgens Seat-baas het einde kunnen betekenen van kleine, goedkope auto’s

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
