Seat Ibiza Cupra 'Concept'. Dus

Is Seat de eerste fabrikant ter wereld die het in z’n hoofd haalt om een facelift van een bestaand model als conceptcar te presenteren? Het zou best eens kunnen.

In het kader van ‘we moeten toch wát’ presenteert Seat op de autoshow van Beijing de Ibiza Cupra Concept. Oftewel: de Ibiza Cupra die al een paar jaar te koop is, maar dan met het frontje van de facelift-Ibiza dat ie toch al zou krijgen. En het dan een ‘nagenoeg productierijpe conceptcar’ noemen. Een welgemeende WTF is op zijn plaats.

Wat er nieuw is aan de Ibiza Cupra Concept, behalve de koplampen? Nou, weinig. Hij heeft nog steeds dezelfde 1.4 TSI-motor met 180 pk, gekoppeld aan een zeventraps dsg-bak. Hij heeft nog steeds een elektronisch xds-sperdifferentieel en draagt nog steeds 17 inch velgen. Oh, hij heeft wel een uitneembaar navigatie-/entertainmentsysteem gekregen, dat later dit jaar op alle Ibiza’s leverbaar wordt.

We vinden de Ibiza Cupra echt een leuk autootje, en we snappen best dat de Spanjaarden ‘m met een knal in China willen neerplanten, maar van dit soort marketinggrappen worden we een beetje onpasselijk. ‘Kijk iedereen! We hebben iets nieuws bedacht, en we noemen het: de vork!’ Boe, Seat. Boe.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken