In Genève stond de Bocanegra als vooraankondiging van de nieuwe driedeurs Ibiza. Dat model laat nog tot het najaar op zich wachten. Seat ziet meer brood in een vijfdeurs en die komt al heel snel.
 
Ziet de Bocanegra er onverwacht sportief uit en werd daarmee goede hoop gegeven voor de hele serie, de vijfdeurs toont veel zakelijker en minder frivool. Dat is dus een tegenvaller. Bovendien hoopten we op een auto die structureel anders zou ogen dan de Leon, maar ook daarin worden we wat teleurgesteld.
Toch roepen ze bij Seat over een nieuwe designtaal, omdat deze auto onder leiding van de Belg Luc Donckerwolke tot stand is gekomen. Die heeft twee lijnen op de zijkant bedacht die elkaar in het midden kruisen, waardoor de auto precies op die plaats ietwat lijkt door te zakken. De naakte waarheid laat een lengte zien van 4,05 meter, terwijl de nieuweling ook in alle andere richtingen flink groter is geworden. Daar staan we niet van te kijken, want het hele segment groeit.
 
‘Praktischer dan ooit’ roepen ze bij Seat. Dat is geen kunst als je een auto zo groot maakt. Wat dat betreft hadden ze toch nog wel wat meer dan 292 liter bagageruimte kunnen vinden. De motoren: ondanks zijn toegenomen formaat staat de pruttelende driecilinder 1,2 liter weer op het program, gevolgd door de 1.4 (85 pk) en de 1.6 (105 pk). Allemaal krachtbronnen met vier kleppen per cilinder.
 
En diesels, eindelijk een efficiënte en kleine common rail? Nee hoor, gewoon de oude 1.9 die er met 90 en 105 pk weer vrolijk op los nagelt. Aan de basis wederom de 1,4 liter, oftewel Joris Drie-pitter!

Reacties

Meer van TopGear