
De Seat Ibiza draait al even mee, maar is – zo blijkt uit de almaar toenemende verkoopcijfers – voorlopig nog niet aan het eind van zijn latijn. Seat greep vandaag de autoshow van Barcelona aan om de tweede facelift van deze generatie door te voeren.
Niet allemaal tegelijk: nee, er is inderdaad bar weinig veranderd aan het uiterlijk. Er zijn wat nieuwe kleurpakketjes te krijgen, licht-units werden hier en daar een beetje bijgewerkt, en dat was het wel. Het beestje oogt nog altijd niet verouderd, dus focuste Seat zich liever op andere zaken, zoals nieuwe techniek, vers infotainment en een uitgebreid pakket met veiligheidsfoefjes.
Om te beginnen is de Ibiza voortaan te krijgen met de nieuwste generatie drie- en viercilinder VW-motoren: een 1.0 (75 pk), 1.0 TSI (95 of 110 pk) en 1.4 TSI met cilinderuitschakeling (150 pk) vormen de benzine-opties, terwijl de 1.4 TDI (75 pk, 3,4 l/100 km, 88 g/km) en 1.6 TDI (90 of 105 pk) de dieselaars bedienen. Daarnaast is er nieuwe elektrische besturing en werd het (optioneel adaptieve) onderstel compleet herzien.
Het interieur kreeg mooiere materialen en werd uitgerust met een infotainmentsysteem dat zowel met MirrorLink, Apple CarPlay als Android Auto overweg kan (en bovendien gewoon ingebouwde navigatie heeft, zodat je daarvoor niet van je telefoon afhankelijk bent). Nieuwe sensoren waarschuwen je als ze vinden dat je te moe bent en trekken de rem aan als je ondanks alles toch ergens tegenaan bent gebotst.
Zoals voorheen blijft de Ibiza verkrijgbaar als vijfdeurs, driedeurs SC en ST-stationwagen. Binnen afzienbare tijd verschijnen de geüpdatete modellen bij de dealer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Facelift voor Seat Ibiza en Arona

Vader en zoon bouwen racesim in de slaapkamer

Seat Ibiza met zwaailichten in beslag genomen

Seat Ibiza bewijst waarom ABS fijn is

Ford Fiesta vs Seat Ibiza vs Nissan Micra vs Citroën C3 vs Opel Corsa

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Is zo’n toffe Seat Leon Cupra nu eindelijk een beetje betaalbaar geworden?

Seat toch niet dood? De baas vertelt onder welke voorwaarde het automerk blijft bestaan

Cupra gaat iets doen wat Seat nooit mocht van VW, maar hoe ziet de toekomst van Seat eruit?

Euro 7-norm zou volgens Seat-baas het einde kunnen betekenen van kleine, goedkope auto’s

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
