De Seat Ibiza draait al even mee, maar is – zo blijkt uit de almaar toenemende verkoopcijfers – voorlopig nog niet aan het eind van zijn latijn. Seat greep vandaag de autoshow van Barcelona aan om de tweede facelift van deze generatie door te voeren.

Niet allemaal tegelijk: nee, er is inderdaad bar weinig veranderd aan het uiterlijk. Er zijn wat nieuwe kleurpakketjes te krijgen, licht-units werden hier en daar een beetje bijgewerkt, en dat was het wel. Het beestje oogt nog altijd niet verouderd, dus focuste Seat zich liever op andere zaken, zoals nieuwe techniek, vers infotainment en een uitgebreid pakket met veiligheidsfoefjes.

Om te beginnen is de Ibiza voortaan te krijgen met de nieuwste generatie drie- en viercilinder VW-motoren: een 1.0 (75 pk), 1.0 TSI (95 of 110 pk) en 1.4 TSI met cilinderuitschakeling (150 pk) vormen de benzine-opties, terwijl de 1.4 TDI (75 pk, 3,4 l/100 km, 88 g/km) en 1.6 TDI (90 of 105 pk) de dieselaars bedienen. Daarnaast is er nieuwe elektrische besturing en werd het (optioneel adaptieve) onderstel compleet herzien.

Het interieur kreeg mooiere materialen en werd uitgerust met een infotainmentsysteem dat zowel met MirrorLink, Apple CarPlay als Android Auto overweg kan (en bovendien gewoon ingebouwde navigatie heeft, zodat je daarvoor niet van je telefoon afhankelijk bent). Nieuwe sensoren waarschuwen je als ze vinden dat je te moe bent en trekken de rem aan als je ondanks alles toch ergens tegenaan bent gebotst.

Zoals voorheen blijft de Ibiza verkrijgbaar als vijfdeurs, driedeurs SC en ST-stationwagen. Binnen afzienbare tijd verschijnen de geüpdatete modellen bij de dealer.

Reacties

Meer van TopGear