Seat Tarraco: 1e rij-indruk

Eén auto die nog niet af is, 70 rollen keukenkastjes-plastic en een TopGear-journalist. Leuke combi, wel

Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco

TopGear stapt net uit de nieuwe Seat Tarraco. In de komende editie van het magazine lees je het complete testverslag – hier vast de highlights.

Testobject: Seat Tarraco
Uitvoering: 2.0 TDI 150 pk / 2.0 TDI 190 pk
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: ontzettend warm

Seat Tarraco?

Yep. De Tarraco is het tweelingbroertje van de Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace. Een vijfzits SUV/crossoverdinges die je desnoods ook kunt bestellen met zeven zitplaatsen

Apart uiterlijk, wel…

Zoals je ziet is hij nog niet helemaal af. Daarbij moet de Natuurlijke Orde der Auto-introductie natuurlijk niet zomaar verstoord worden. Die dicteert dat een auto éérst onthuld moet worden, dan pas mag journalistenspul er in rijden. Dat draaien we nu even om, maar dit is dus eigenlijk een prototype.

Even: wat is een tarraco?

In de beste Seat-traditie is het natuurlijk de naam van een Spaanse stad. Tarragona, om precies te zijn. Tarraco is de oude Romeinse naam voor die stad. Weet je dat ook weer.

Is het wat, die Seat Tarraco?

Nou ja, hij is nog niet af: er zit nog één verfijningsronde aan te komen. De kans bestaat dus dat de paar spaarzame kritiekpuntjes die we hadden nog worden aangepakt. Maar in zijn algemeenheid rijdt hij prima. Hij is groot en zwaar, maar voelt niet per se zo. Tenzij je ermee gaat hoeken, maar daar is het niet direct de auto voor. Hij is heerlijk ruim, vooral achterin, en daar koop je zo’n auto nu eenmaal eerder voor. Denken we.

Kritiekpuntjes, zei je?

Ja, paar kleinigheidjes. We vonden de motor, een 190 pk sterke tweeliter TDI, wel érg luidruchtig. Op constante snelheid is het prima te doen, maar bij accelereren is hij zeer nadrukkelijk van de partij. Tikje extra isolatie zou wonderen doen. Daarbij heeft hij (tegen meerprijs) een aantal instellingen (Eco, Normaal, Sport, Terrein – je kent het wel), die erg dicht bij elkaar liggen. De manier waarop de DSG-bak er op reageert is eigenlijk het grootste verschil; die blijft in Sport lang in hogere toeren hangen, wat ook zo hoort, maar dat geluidsniveau bepaald niet ten goede komt. Aan de demping merk je minder verschil. Voor het mooie had Normaal van ons een tikje zachter gemogen en Sport wat harder. Oh, en de navi is nogal sloom. Daar mag ook nog een update tegenaan.

Een terrein-setting? Kan ie daar wat, dan?

Ja, dit is geen bluf-SUV. Moet je hem wel met vierwielaandrijving bestellen natuurlijk. Maar dan is het nog best bijzonder hoe ver je komt met zo’n groot ding. We reden hem over steile, zanderige heuvels en best uitdagend ander terrein – geen centje pijn. Laat die Grebbeberg maar komen.

Wanneer komt die Seat Tarraco?

Ergens in het eerste kwartaal van 2019 staat ie voor je klaar. Er is ook een 150 pk sterke 1.5-benzine (alleen met handmatige zesbak) of een tweeliter benzine met 190 pk. En er is een 150 pk-versie van de 2.0-diesel. Prijzen en dergelijke zijn nog niet bekend: we houden je op de hoogte.

 

Reacties
  1. Martin zegt op 1 augustus 2018 om 15:00:

    Er is test gereden in de 190 pk benzine i.p.v. diesel?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken